Sökning: "teckenspråk och vuxna"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden teckenspråk och vuxna.

  1. 1. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskning

    Författare :Jenny Sandström; [2022]
    Nyckelord :Teckenspråkiga barn; barn; kultur; rättigheter; svenskt teckenspråk;

    Sammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER

  2. 2. Teckenanvändning hos döva nyanlända

    L3-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråk

    Författare :Mindy Drapsa; [2021]
    Nyckelord :Second language learning; language acquisition; Swedish Sign Language STS ; type of signs; variation in sign language; Andraspråksinlärning; språkinlärning; svenskt teckenspråk; teckentyper; teckenvariation;

    Sammanfattning : Detta projektarbete har utförts som en del inom projektet ”Mulder – Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” vars syfte är att undersöka vuxna döva nyanländas språkinlärning. Projektarbetet fokuserar på teckenanvändningen hos döva nyanlända i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Användning av perspektiv i svenskt teckenspråk hos hörande andraspråksinlärare

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Josephine Willing; [2019]
    Nyckelord :Second language acquisition; Swedish Sign Language; signing space; character perspective; observer perspective; mixed perspective; development of perspectives; Andraspråksinlärning; svenskt teckenspråk; teckenrummet; karaktärens perspektiv; observatörens perspektiv; blandat perspektiv; utveckling av perspektiv;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker jag hur hörande vuxna andraspråksinlärare (L2) använder och utvecklar perspektiv i tre olika kategorier: karaktärens, observatörens ochblandat perspektivi svenskt teckenspråk under en tidsperiod på ett år. Målgruppens resultat har jämförts med en kontrollgrupp bestående av döva förstaspråkstalare (L1). LÄS MER

  4. 4. Teckenspråkskommunikation och livsfrågor : Pedagogers bemötande av döva barns tankar om döden-En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Ing-Marie Lundberg; [2017]
    Nyckelord :Barn; död; döva; förskola; kommunikation; skola; teckenspråk och vuxna;

    Sammanfattning : Sverige blev först i världen 1981 med att officiellt erkänna teckenspråket som dövas första språk. Det görs en uppdelning av döva teckenspråkiga personer i äldre och yngre döva, eftersom deras språkliga situation i hem och i skola är olika. LÄS MER

  5. 5. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Elisabeth Lindow; Camilla Karlsson; [2017]
    Nyckelord :Cochleaimplantat; delaktighet; förskola; kommunikativt; socialt;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER