Sökning: "teckenspråk och vuxna"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden teckenspråk och vuxna.
1. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER
2. Teckenanvändning hos döva nyanlända
L3-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråkSammanfattning : Detta projektarbete har utförts som en del inom projektet ”Mulder – Döva nyanländas flerspråkiga situation i Sverige” vars syfte är att undersöka vuxna döva nyanländas språkinlärning. Projektarbetet fokuserar på teckenanvändningen hos döva nyanlända i Sverige. LÄS MER
3. Användning av perspektiv i svenskt teckenspråk hos hörande andraspråksinlärare
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistikSammanfattning : I denna studie undersöker jag hur hörande vuxna andraspråksinlärare (L2) använder och utvecklar perspektiv i tre olika kategorier: karaktärens, observatörens ochblandat perspektivi svenskt teckenspråk under en tidsperiod på ett år. Målgruppens resultat har jämförts med en kontrollgrupp bestående av döva förstaspråkstalare (L1). LÄS MER
4. Teckenspråkskommunikation och livsfrågor : Pedagogers bemötande av döva barns tankar om döden-En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionenSammanfattning : Sverige blev först i världen 1981 med att officiellt erkänna teckenspråket som dövas första språk. Det görs en uppdelning av döva teckenspråkiga personer i äldre och yngre döva, eftersom deras språkliga situation i hem och i skola är olika. LÄS MER
5. Social och kommunikativ delaktighet. : En studie om barn med cochleaimplantat i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med studien är att vi vill bidra till fördjupade kunskaper kring pedagogers arbete i förskoleverksamheten. För att barn med cochleaimplantat ska känna delaktighet samt utvecklas utifrån sina förutsättningar med tanke på den sociala och kommunikativa utvecklingen i lärandet. LÄS MER