Sökning: "teckenspråk socialt"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden teckenspråk socialt.
1. ”Jag undrade om det hade med tolkandet att göra, Att det kunde bli en sådan missuppfattning” : En kvalitativ intervjustudie om upplevelsen av att använda teckenspråkstolk i möte med dövaklienter hos handläggare inom socialtjänsten
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)Sammanfattning : The aim of this study was to explore how social workers describe their experiences with using sign language interpreters in meetings with deaf or hard of hearing clients, and which procedures they follow in booking and using sign language interpreters. The study also examines if prior knowledge of and insight about deaf people and sign language affect the meeting, and if so, in what way. LÄS MER
2. ”… assistenten är viktig för att hjälpa mig bli självständig” : Elevers och elevassistenters syn på stöd i gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Det finns olika former av samverkan i gymnasiesärskolan. En hel del forskning finns om samverkan mellan professionella i skolan samt mellan lärare och elever men inte lika många som rör relationen mellan elevassistenter och elever. LÄS MER
3. Språkbarriär mellan döva och hörande i arbetslivet
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att belysa hur språkbarriären upplevs av döva individer i arbetslivet, främjas deras psykosociala arbetsmiljö eller försämras den genom språkbarriären. Jag har främst utgått från tvärkulturell kommunikation som teori samt psykosocial arbetsmiljö. LÄS MER
4. ”Jag begränsade mig inte utan omgivningen begränsade mig” : En kvantitativ undersökning om Döv, döv eller hörselskadades påverkan av samhällets konstruktioner av Döva.
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om Döva, döva och hörselskadade upplever att de blir diskriminerade utifrån samhällets rådande struktur. En kvantitativ metod har tillämpats i studien och det empiriska materialet har samlats in genom en webbenkät. LÄS MER
5. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER