Sökning: "teckenspråk"
Visar resultat 16 - 20 av 162 uppsatser innehållade ordet teckenspråk.
16. Teckenspråkiga barns och ungas kultur i vardagslivet : En fenomenologisk intervjustudie
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Centrum för barnkulturforskningSammanfattning : Teckenspråkig barnkultur och teckenspråkiga barns kulturupplevelser har hittills inte beforskats inom det barnkulturella ämnesfältet. Teckenspråkiga barns rätt till konst, kultur och språk fastslås i flera svenska lagar: barnrättskonventionen, språklagen och bibliotekslagen. LÄS MER
17. Flerspråkiga barn i förskolan och förskollärares förhållningssätt : -
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är få en ökad förståelse kring vilka verktyg och strategier pedagoger arbetar med i förskoleverksamhet gällande flerspråkiga barns språkutveckling. Studien baseras på sex olika kvalitativa intervjuer med enskilda pedagoger på fyra olika förskoleverksamheter i två olika kommuner. LÄS MER
18. Avbildande verbkonstruktioner hos CODA barn
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för teckenspråkSammanfattning : .... LÄS MER
19. Den diskursiva kampen om det normala : Det "normala" och "avvikande" sett ur integrationen av hörselskadade och döva elever i grundskolan 1965
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
20. Teckenspråkiga elever visar med hela kroppen! : En studie om teaterlärares erfarenheter i teaterundervisning med teckenspråkstalande elever.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/MusikhögskolanSammanfattning : Syftet med studien är att belysa teaterlärares erfarenheter av att undervisa i teater med grupper som talar teckenspråk. Studien har som mål att besvara frågeställningarna: Vilka anpassningar gör teaterlärare inför och under teaterundervisningen med grupper som talar teckenspråk? På vilka sätt beskriver teaterlärare samspelet mellan teater och teckenspråk i det kroppsligt gestaltande arbetet i undervisningen? Arbetet med studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod i form av intervjuer med tre teaterlärare. LÄS MER