Sökning: "tecknade serier"

Visar resultat 6 - 10 av 65 uppsatser innehållade orden tecknade serier.

  1. 6. För- och nackdelar med tecknade serier i skolundervisningen och lärares syn på dessa -En litteraturgenomgång och empirisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lejla Basic; Sandy Raheb; [2021]
    Nyckelord :Tecknade serier; serielitteracitet; onomatopoetiska ord; undervisning; skolvärlden; skolämnen; pedagogiskt verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar dels svensk forskningslitteratur där det utvalda materialet i litteraturgenomgången består av nio olika forskare och författare, dels kvalitativa intervjuer med fyra verksamma lärare i Östra Mellansverige. Den utvalda litteraturen består av fyra fysiska böcker, tre examensarbeten, en digital textbok och en artikel. LÄS MER

  2. 7. Serier som resurs för meningsskapande i svenska år F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Uddin; [2020]
    Nyckelord :serieläsning; motivation; meningsskapande; didaktisk design;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur arbete med tecknade serier i svenskämnet kan bidra till meningsskapande för elever i årskurs 2. Enligt läroplanen ska bilder användas i den tidiga läs- och skrivinlärningen. LÄS MER

  3. 8. "I will alert the world to your suffering!" : En postkolonial analys av fyra seriealbum som behandlar Israel-Palestina-konflikten

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Saskia Rubensson; [2020]
    Nyckelord :Comics; Comics Journalism; Graphic Novels; Israel; Palestine; Conflict; Narratology; Postcolonialism; Edward Said; The Other; Joe Sacco; Harvey Pekar; Guy Delisle; Sarah Glidden; Conflict; Serier; Tecknade serier; Israel; Palestina; Postkolonialism; Narratologi; Konflikt; Seriejournalistik; Edward Said; Joe Sacco; Harvey Pekar; Sarah Glidden; Guy Delisle;

    Sammanfattning : This thesis is a study of four graphic novels that depicts the Israeli-Palestinian conflict: Palestine (1993) by Joe Sacco, How to Get to Know Israel in 60 Days or Less (2011) by Sarah Glidden, Not the Israel My Parents Promised Me (2014) by Harvey Pekar and JT Waldman, and Jerusalem: Chronicles from the Holy City (2011) by Guy Delisle. By comparing the graphic novels, I study the differences and similarities in regard to postcolonial aspects by applying the theoretical framework of Edward Said concerning the “Other” and the Orient. LÄS MER

  4. 9. Styrka, uthållighet & självuppoffring -En studie om maskuliniteter utifrån mangaserierna My hero academia, One-punch man & Jojo’s bizarre adventure: part 1 phantom blood

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ellinor Ranta; [2020]
    Nyckelord :Kohei Horikoshi; One; Yusuke Murata; Hirohiko Araki; manga; shōnen; tecknade serier; maskulinitet; ungdomskultur;

    Sammanfattning : Uppsatsen analyserar maskuliniteter i tre populära mangasserier: Kohei Horikoshis My hero academia (2014), One och Yusuke Muratas One-punch man (2012) samt Hirohiko Arakis Jojo’s bizarre adventure: part 1 phantom blood (1986). Syftet med föreliggande studie är attsynliggöra vilka maskuliniteter som representeras i mangorna och på så sätt kunna diskutera och problematisera de manliga ideal som ungdomar möter i populärkulturen. LÄS MER

  5. 10. Läs- och skrivundervisning genom tecknade serier : En intervjustudie om undervisningsmetoder i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; [2020]
    Nyckelord :Multimodal teaching; comics; literature genres; reading and writing teaching; Multimodalt lärande; tecknade serier; litteraturgenrer; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur pedagoger motiverar användandet av tecknade serier i läs- och skrivundervisningen, samt undersöka vilka undervisningsmetoder som använts då elever har läst och skapat tecknade serier. Vidare har möjligheter och svårigheter med att använda tecknade serier i undervisningen undersökts. LÄS MER