Sökning: "tejping"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet tejping.
1. Lek är barnens språk : En jämförande studie om socialsekreterares och kuratorers erfarenheter av metoden tejping vid kommunikation med barn
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Socialt arbeteSammanfattning : Forskningen visar att socialarbetare finner det svårt att kommunicera med barn, trots att socialarbetarnas arbetsuppgifter länge har handlat om att arbeta med barn. Vidare har forskare hävdat att samtal med barn borde finnas med i socialarbetares läroplan. Enligt svensk lagstiftning skall barns åsikt beaktas i ärenden som rör barnet. LÄS MER
2. Professionella samtal med barn i utsatta situationer : En kvalitativ studie om barnsammtal utifrån socialsekreterarens perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Studiens syfte är att studera socialsekreterares upplevelser av barnsamtal inom ramen för arbetet inom den sociala barnavården. Med detta innefattas att undersöka vilka centrala faktorer som socialarbetaren upplever är gemensamma i professionella barnsamtal, hur samtalen utformas och genomförs samt vilka hinder och möjligheter som kan uppkomma. LÄS MER
3. Den lekfulla metoden : En studie om socionomers upplevelser i arbete med tejping
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Tejping är en gestaltningsmetod som används inom skilda verksamheter inom socialt arbete som bedriver utredning respektive behandling och som utgörs av socialarbetare som arbetar med barn. En metod som bygger på externalisering genom gestaltning och som möjliggör för utövarna att mötas kring en situation eller händelse. LÄS MER
4. En kvalitativ studie om barns upplevelser av att växla mellan två hem : med utgångspunkt i det psykoterapeutiska förhållningssättet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/PsykoterapiSammanfattning : Idag bor ca 35 procent av barn till separerade/skilda föräldrar växelvis varannan vecka hos respektive förälder. Med en kvalitativ intervju och fenomenologisk ansats riktar sig studien till barn som bor växelvis, en vecka vardera hos sina separerade/skilda föräldrar och hur de upplever övergången mellan hemmen. LÄS MER