Sökning: "teknikämnet"
Visar resultat 16 - 20 av 193 uppsatser innehållade ordet teknikämnet.
16. En studie om hur lärare ser på elevers intresse och förhållningssätt till teknikämnet, med betoning på genus.
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilken syn tekniklärare på högstadiet har på elevers förutsättningar för och intresse av teknikämnet. Uppsatsen vill även ta reda på ifall det finns skillnader mellan eleverna baserat på kön och genus och vilka hinder, respektive möjligheter, som existerar för att lärarna ska kunna bedriva en (mer) inkluderande teknikundervisning. LÄS MER
17. Student's views and thoughts regarding learning the technology subject in primary schools in Sweden : An examination regarding student views on learning technology
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : The interest in technology subject has been growing in recent years, especially in primary schools. In Sweden, technology is part of the national curriculum and is considered a critical subject for equipping students with problem-solving, creativity, innovation skills, and knowledge. LÄS MER
18. Att främja flickors intresse för teknik i årskurs 4–6 : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar för att skapa intresse för teknik och hur de arbetar genusmedvetet i teknikämnet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studien har haft som syfte att utifrån en kvalitativ metod undersöka hur lärare i teknik i årskurs 4–6 planerar och genomför sin undervisning för att främja elevers, och särskilt flickors intresse för teknikämnet. Studien syftar även till att få kunskap om lärare i teknikämnet arbetar genusmedvetet och hur de beskriver sina egna kunskaper om jämställdhet och genusfrågor. LÄS MER
19. F-3-lärares attityder till teknikämnet : En kvalitativ studie om vilka attityder F-3-lärare har till teknikämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vilka attityder F-3-lärare har till teknikämnet, vad attityderna kan grunda sig i och hur F-3-lärares attityder kan påverka teknikundervisningen. Det undersöks eftersom lärares attityder till ett ämne kan påverka elevernas intresse och kunskapsutveckling samt hur teknikundervisningen utformas. LÄS MER
20. "Nu programmerar vi" : Hur tekniklärare i årskurs 4-6 beskriver användningen av programmering i sin teknikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)Sammanfattning : Från och med 2018 finns programmering inskrivet i den svenska läroplanen. Införandet av programmering har dock visat sig vara problematiskt då det medfört både ett behov av kompetensutveckling och svårigheter med att tolka vad programmering ska användas till. LÄS MER