Sökning: "teknik åk 4-6"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden teknik åk 4-6.

  1. 1. "Kooperativt arbete och utomhuspedagogik borde ju bara gifta sig!" : En studie om lärares uppfattningar av utomhusundervisning i samspel med kooperativt lärande och hur det kan påverka elevers utveckling i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Sandy Addamshill; Ellen Ihd; [2023]
    Nyckelord :Learning by doing; Kooperativt lärande; utomhuspedagogik; proximala utvecklingszonen; NO teknik; förutsättningar; samspel; elevinteraktioner.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att undersöka vilka effekter lärare anser kooperativt lärande i samband med utomhuspedagogik kan ha på elevers lärande, vilka förutsättningar som krävs för att kunna implementera det i undervisningen samt på vilket sätt de två metoderna kan samspela. Studien fokuserade på lärande i årskurs 4-6. LÄS MER

  2. 2. Programmering I Teknikläromedel : En kvalitativ innehålls- och bildanalys av hur bild och text samverkar i läroböcker inom teknikämnet för åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Minea Matero; Golestan Rahem Dost; [2021]
    Nyckelord :bildningsemfaser; läromedelsanalys; teknikämnet; programmering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie, som är en kvalitativ innehållsanalys, är att undersöka hur bild och text samverkar och kompletterar varandra i teknikläroböcker om programmering i åk 4–6. Detta är intressant då programmering är ett nytt innehåll i kursplanen i teknik, ämnet är obligatorisk sedan höstterminen 2018 och har därmed inte någon tidigare tradition inom den svenska grundskolan. LÄS MER

  3. 3. Språk- och kunskapsutvecklande undervisning : -en väg för utveckling mot högre måluppfyllelse?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ulrica Lundström; Maria Nyman; [2021]
    Nyckelord :främjande och förebyggande arbete; inkludering; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv; specialpedagogik; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt; tillgänglighet.;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att, utifrån pedagogernas perspektiv, bidra med kunskap om hur specialpedagogen kan stödja utvecklingen av ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt i undervisningen, för alla elever i åk F-3 och 4–6. Vi har undersökt vilka kunskaper pedagogerna besitter inom området, förekomsten av specialpedagogiskt stöd i klassrummet samt vilket stödbehov som finns för att språk- och kunskapsutvecklande undervisning ska kunna bedrivas. LÄS MER

  4. 4. Engelska eller svenska som undervisningsspråk? : En studie om lärares muntliga språkanvändning i ämnet engelska, åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Roberts; [2021]
    Nyckelord :Engelskundervisning; Förstaspråk; Målspråk; Språklig förebild; Undervisningsspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att synliggöra lärares användning av svenska och engelska i engelskundervisningens muntliga delar samt beskriva på vilket sätt språken används av lärare. Dessutom belyser studien vilka uppfattningar om val av språk som förs fram av lärare och hur väl deras uppfattningar överensstämmer med deras faktiska språkanvändning. LÄS MER

  5. 5. Bedömning i ämnet teknik : En studie kring utmaningar och möjligheter med formativ bedömning på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kajsa Dufbäck; [2020]
    Nyckelord :Lärares erfarenheter • Formativ bedömning • Lärares uppfattningar • Teknik i åk 4-6 • Teknik på mellanstadiet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how teachers assess their students in the technology subject based on formative assessment. As a method, semi-structured interviews were used and conducted with six middle school technology teachers. LÄS MER