Sökning: "teknik åk 4-6"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden teknik åk 4-6.

  1. 6. Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Carl Broman; [2019-07-02]
    Nyckelord :science teachers; pedagogical content knowledge; learning study; teacher students´ learning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställningar: • Hur resonerar lärarstudenter kring det ämnesinnehåll som de ska och har undervisat i och förändras det under learning studyn? • Hur resonerar lärarstudenter kring kritiska aspekter i början av studien respektive slutet av studien och hur förändras det under learning studyn? • Hur utvecklas studenternas Pedagogical Content Knowledge under arbetets gång? En fallstudie genomfördes för att kunna besvara undersökningens frågeställningar och uppnå syftet med undersökningen. LÄS MER

  2. 7. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk

    Författare :Amanda Björk; [2019]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Identitet; flerspråkighet; Socialkonstruktivistiskt perspektiv; Språkutvecklande arbetssätt; grundskolan.;

    Sammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER

  3. 8. Länken

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Evelina Hüll; [2018]
    Nyckelord :School; The Link; Skolan; Skolan Länken; Länken;

    Sammanfattning : Detta är en skola som är uppdelad i olika huskroppar som kan bidra till närmare kontakt och relation till elever och lärare men framförallt till den årskurs som man går i och de allra närmsta årskurserna. Detta skapar också en närmre relation mellan elev och hus som kan ge en trygghet, ett hem att fly till. LÄS MER

  4. 9. Är bilder i läromedel i teknik normutmanande? : En semiotisk bildanalys av bilder i läromedel i teknik för åk 4–6 ur ett genusperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Petter Falch; [2018]
    Nyckelord :Gender; image analysis; technology learning materials; middle school; Genus; bildanalys; teknikläromedel; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka roller som tilldelas flickor/kvinnor och män/pojkar i bilder i läromedel i teknik för mellanstadiet och hur det påverkar konnotationer som skulle kunna uppkomma ur ett normkritiskt perspektiv. Med utgångspunkt i att bilder kan påverka normer och att Skolverket tydligt instruerat att vissa normer ska utmanas har bilder i två läromedel i teknik granskats. LÄS MER

  5. 10. Hinder i teknikundervisningen : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring hinder i teknikundervisningen i åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och Matematik

    Författare :Simon Röjmyr; Malin Åsvik; [2018]
    Nyckelord :Teknikundervisning; Hinder; Tidsbrist; Materialbrist;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera vad som kan upplevas av sju tekniklärare i mellanstadiet som hinder för undervisningen i ämnet teknik i åk 4-6. Metoden som använts för att samla data till denna studie är kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER