Sökning: "teknik åk 4-6"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden teknik åk 4-6.
6. Lärarstudenters utveckling av PCK vid deltagande i learning studies.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Uppsatsens syfte är att analysera hur lärarstudenters PCK (pedagogical content knowledge) påverkas genom att delta i learning studies inom det naturorienterande ämnet fysik. Syftet uppnås genom att besvara följande frågeställningar: • Hur resonerar lärarstudenter kring det ämnesinnehåll som de ska och har undervisat i och förändras det under learning studyn? • Hur resonerar lärarstudenter kring kritiska aspekter i början av studien respektive slutet av studien och hur förändras det under learning studyn? • Hur utvecklas studenternas Pedagogical Content Knowledge under arbetets gång? En fallstudie genomfördes för att kunna besvara undersökningens frågeställningar och uppnå syftet med undersökningen. LÄS MER
7. Flerspråkighet och identitet i skolans miljöe r- En kvalitativ undersökning på flerspråkighetens betydelse för identitetsutvecklingen.
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språkSammanfattning : Denna studie har genomförts för att bidra till forskningen kring hur man kan arbeta språkutvecklande i skolan och vad det kan ha för vinster i identitetsutvecklingen.Denna uppsats undersöker flerspråkighet, elevernas egna modersmål/förstaspråk, i relation till identiteten i skolans olika miljöer. LÄS MER
8. Länken
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Detta är en skola som är uppdelad i olika huskroppar som kan bidra till närmare kontakt och relation till elever och lärare men framförallt till den årskurs som man går i och de allra närmsta årskurserna. Detta skapar också en närmre relation mellan elev och hus som kan ge en trygghet, ett hem att fly till. LÄS MER
9. Är bilder i läromedel i teknik normutmanande? : En semiotisk bildanalys av bilder i läromedel i teknik för åk 4–6 ur ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka roller som tilldelas flickor/kvinnor och män/pojkar i bilder i läromedel i teknik för mellanstadiet och hur det påverkar konnotationer som skulle kunna uppkomma ur ett normkritiskt perspektiv. Med utgångspunkt i att bilder kan påverka normer och att Skolverket tydligt instruerat att vissa normer ska utmanas har bilder i två läromedel i teknik granskats. LÄS MER
10. Hinder i teknikundervisningen : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar kring hinder i teknikundervisningen i åk 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Utbildningsvetenskap och MatematikSammanfattning : Denna studie syftar till att identifiera vad som kan upplevas av sju tekniklärare i mellanstadiet som hinder för undervisningen i ämnet teknik i åk 4-6. Metoden som använts för att samla data till denna studie är kvalitativa, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER