Sökning: "teknik i bilen"
Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden teknik i bilen.
1. Assessing the Efficiency of COLMAP, DROID-SLAM, and NeRF-SLAM in 3D Road Scene Reconstruction
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematik LTHSammanfattning : 3D reconstruction is a field in computer vision which has evolved rapidly as a result of the recent advancements in deep learning. As 3D reconstruction pipelines now can run in real-time, this has opened up new possibilities for teams developing Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), which rely on the camera system of the vehicle to enhance the safety and driving experience. LÄS MER
2. Inställningar till 15-minuterstadens centrala aspekter och förändrade mobilitetsvanor : En fallstudie i Linköpings tätort
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Inom stadsutvecklingen har bilen länge haft en dominerade ställning, med tiden har den dock kommit att bli allt mer ifrågasatt. Flera alternativa planeringsmodeller har tagits fram för att minska bilberoendet varav Morenos 15-minuterstad är en som fått stort genomslag. LÄS MER
3. Levande stadskärnor, en aktuell utmaning i dagens stadsplanering : En fallstudie om Linköpings arbete för en levande stadskärna
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Denna studie syftar till att utreda hur Linköpings kommun och andra aktörer arbetar för en levande och attraktiv stadskärna i Linköping. Samt identifiera positiva och negativa aspekter med Linköpings stadskärnan. LÄS MER
4. Användningen av gaturum som katalysator för förändring : En fallstudie av Härnösand kommuns arbete i stadskärnan för ett minskat bilberoende
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema teknik och social förändringSammanfattning : Bilen är fortfarande ett samhällsproblem som allt fler städer vill komma bort ifrån och istället värna om den mänskliga dimensionen. Gaturummen anses därför vara den plats i staden som ska leda förändringen, ritbordet och kartan är numera negligerade. LÄS MER
5. Carbon emission allocation of Ro-Pax ferry transport and the application for ferry companies
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : The EU has set up the target of cutting GHG emissions by at least 55% by 2030 and becoming climateneutral by 2050. Accordingly, the IMO has launched initiatives to reduce CO2 emissions per transportwork by at least 40% by 2030, however the CO2 emissions generated from the ferry operations arecontinuously increasing. LÄS MER