Sökning: "teknik i förskolan och skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden teknik i förskolan och skolan.

  1. 1. STUDIERO : Hur skapas studiero för elever i behov avsärskilt stöd i årskurs 6?“Skolan får studiero när samhället får respekt förskolan.”

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Francine Vestberg; Lina Forss; Selma Jansen; [2023]
    Nyckelord :Peaceful study environment; relational leadership; special education adaptation; special education perspectives; Relationellt ledarskap; specialpedagogiska anpassningar; specialpedagogiska perspektiv; studiero;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka faktorer som främjar studiero för elever i behov avsärskilt stöd. Fokus är på att undersöka hur skolpersonal beskriver studiero, samt attidentifiera de specialpedagogiska förhållningssätt som skapar studiero för elever i behov avsärskilt stöd. LÄS MER

  2. 2. "Fast man kanske har behovet att verkligen få sitta lite lugnare så får man inte det, utan det ska vara rättvist för alla" : En kvalitativ studie om upplevelsen av den omgivande lärmiljöns påverkan på flickor med diagnosen adhd:s förutsättningar för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Erika Snäckvik Cruz; Anna Edeblom; Rebecca Stenberg; [2023]
    Nyckelord :adhd; lärmiljö; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Under lång tid har flickor nästintill varit utelämnade när det kommer till forskning om adhd men på slutet av 90-talet tog det fart. Trots detta är kunskapen om flickor med diagnosen adhd låg. LÄS MER

  3. 3. Vi ska, vi vill, vi kan : en studie om hur förskolans personal anser sig arbeta med de digitala verktygen som komplement till undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Fanny Bergqvist; Kamilla Fonsmar Björk; [2021]
    Nyckelord :Digitala verktyg; förskola; lärande; komplement; undervisning;

    Sammanfattning : Bakgrund: I den nyligen reviderade läroplanen för förskolan (2019) förtydligades nya riktlinjer i förskoleverksamhet gällande användning av digital teknik och det slås fast att förskolans uppdrag är att verksamhetens arbete med digitala verktyg förblir kontinuerligt och ett komplement till ordinarie undervisningsmetoder. Digitala verktyg blir ett allt vanligare hjälpmedel inom förskolan och förskolan har en viktig roll när det gäller att förbereda barnen för det moderna samhället. LÄS MER

  4. 4. Programmering i skolan: lärarstudenters attityder till en läroplansrevidering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camila Fernandez Barros; Henrik Persson; [2019]
    Nyckelord :Lärarstudenter; Theory of Planned Behavior; attityd; implementering; programmering; enkät; SPSS; beteende; digitalisering; robotics.;

    Sammanfattning : I samband med läroplansrevideringen 2017 är programmering en del av det obligatoriskaämnesinnehållet i läroplanen för grundskolan, förskolan och fritidshemmet (Skolverket2018). Sedan höstterminen 2018 gäller den reviderade utgåvan som styrdokument förverksamma lärare. LÄS MER

  5. 5. Passar förskolans nycklar i skolans lås : talar vi samma språk?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Annica Nissenlöf; Annika Olsson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; förskoleklass; specialpedagog vårdnadshavare och övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka övergången från förskola till förskoleklass utifrån organisations, grupp- och individnivå. Vi har valt att undersöka handlingsplaner kring övergångar, specialpedagogens roll och pedagogernas erfarenheter kring övergångar från förskolan till förskoleklassen men även vårdnadshavare upplevelser av sina barns övergångar från förskola till förskoleklass. LÄS MER