Sökning: "teknik i klassrum"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden teknik i klassrum.

  1. 16. "Men annars så är det ett ganska bra klassrum" : Sju lärares uppfattningar om den fysiska lärmiljön i klassrummet, en fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Vilhelm Hellsten; Jenka Sandin Pinones; [2021]
    Nyckelord :Fenomenografi; fysisk lärmiljö; klassrummet; likheter; lärare; skillnader;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares uppfattningar gällande den fysiska lärmiljön i klassrummet genom att försöka besvara studiens frågeställningar:  ·       Vilken innebörd har den fysiska lärmiljön i klassrummet för lärare?  ·       Vilken möjlighet har lärare att påverka den fysiska lärmiljön i klassrummet?  ·       Vad uppfattar lärarna som centralt i klassrummet? Studiens frågeställningar skulle besvaras med en fenomenologisk metodansats genom kvalitativa intervjuer. Genom bekvämlighetsurval fick sju lärare ta del av information gällande studien samt skriva under en samtyckesblankett innan de intervjuades enskilt via digitala videorum. LÄS MER

  2. 17. Elevernas upplevelser avmatematiksamtal i helklass- En intervju- och observationsstudie i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Maria Norberg; Ida Lagerlöf; [2021]
    Nyckelord :students experience; mathematics whole-class conversations; IRE- patterns; exploratory conversations; participation; elevers upplevelser; matematiska helklassamtal; IRE- samtalsmönster; utforskande samtal; deltagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med en ökad förståelse av elevernas upplevelser av att delta imatematiska samtal i helklass. Arbetet tar avstamp i följande frågeställningar: Vad för slags deltagarmönster framträder i helklassamtal? Och Hur upplever elever delaktighet i matematiska samtal i helklass och vilka faktorer gör att delaktigheten upplevs så? Den metod som använts för att besvara syftet är semistrukturerad intervju samt observation. LÄS MER

  3. 18. Digitala spel som verktyg i matematikundervisning.En kvalitativ studie om lågstadielärares uppfattningar om digitala spel i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Anna Kauppinen; Ebba Johnsson; [2021]
    Nyckelord :Teacher beliefs; digital games; mathematics; Lärares beliefs; digitala spel; matematik;

    Sammanfattning : The use of digital games in mathematics is something that has found its place in many classrooms over the years. Previous research regarding digital games’ effect on students’ results and motivation has not included a teacher’s perspective. LÄS MER

  4. 19. “Likhetstecknet betyder ju att det ska vara lika mycket det är punkt slut.”-En studie om hur elever ges möjlighet att urskilja kritiska aspekter av likhetstecknets inne-börd under en lektion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Landqvist Rebecca; [2020]
    Nyckelord :: mathematics; teaching; equals sign; primary school; stimulated recall; varia-tion theory; matematikundervisning; likhetstecknet; stimulated recall; variationsteori; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap om hur undervisningen om likhetstecknets innebörd kan se ut i ett svenskt klassrum. Det som undersöks är hur en lärare skapar möjlighet för eleverna att urskilja kritiska aspekter av likhetstecknets innebörd genom variationsmönster. LÄS MER

  5. 20. “Likhetstecknet betyder ju att det ska vara lika mycket det är punkt slut.” : -En studie om hur elever ges möjlighet att urskilja kritiska aspekter av likhetstecknets inne- börd under en lektion.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Rebecca Landqvist; [2020]
    Nyckelord :: mathematics; teaching; equals sign; primary school; stimulated recall; varia- tion theory; matematikundervisning; likhetstecknet; stimulated recall; variationsteori; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och bidra med kunskap om hur undervisningen om likhetstecknets innebörd kan se ut i ett svenskt klassrum. Det som undersöks är hur en lärare skapar möjlighet för eleverna att urskilja kritiska aspekter av likhetstecknets innebörd genom variationsmönster. LÄS MER