Sökning: "teknik och hypoteser"
Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden teknik och hypoteser.
1. CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. LÄS MER
2. K3 eller frivillig IFRS bland svenska onoterade företag : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar företags val av redovisningsregelverk
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Det har länge funnits en önskan om att etablera ett globalt regelverk med redovisningsstandarder för att främja internationell handel och investeringar. Gemensamma standarder skulle bidra till större förståelse, öka transparensen, kvaliteten och jämförbarheten av finansiella rapporter på en global nivå. LÄS MER
3. Nyckeln till överlevnad : Revisorns roll i småföretags långsiktiga överlevnad
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Reformen för frivillig revision genomfördes med syfte att möjliggöra valfrihet för revisionsfrågan utefter småföretagens egna behov och resurser. Trots att reformen genomfördes för över ett decennium sedan är forskarna fortfarande oense om effekterna av den avskaffade revisionsplikten. LÄS MER
4. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden
Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER
5. Delade upplevelser och förändrade smaker : En kvantitativ studie om hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters attityder till restauranger
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Forskningsfråga: I vilken grad påverkar användargenererat innehåll konsumenters tre dimensioner av attityder till företag i restaurangbranschen? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder till företag inom restaurangbranschen. Resultatet av att analysera de tre dimensionerna av attityder; kognition, affektion och konation kan hjälpa företag att förstå i hur stor grad användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder. LÄS MER