Sökning: "teknik och hypoteser"

Visar resultat 1 - 5 av 111 uppsatser innehållade orden teknik och hypoteser.

  1. 1. CSR och företags lönsamhet : En kvantitativ studie av börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Morad Morad; Faisal Ahmadzai; [2023]
    Nyckelord :Keywords: CSR; profitability; market value; ROA and ROE; Nyckelord: CSR; lönsamhet; börsvärde; ROA och ROE.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur företagens sociala ansvar (CSR) påverkar lönsamheten genom att undersöka hur CSR Strategy Score påverkar svenska börsnoterade bolag på Stockholmsbörsen under perioden 2016-2019. En deduktiv forskningsmetod används, där befintliga teorier och hypoteser testas empiriskt genom datainsamling. LÄS MER

  2. 2. K3 eller frivillig IFRS bland svenska onoterade företag : En kvantitativ studie om faktorer som påverkar företags val av redovisningsregelverk

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Jakob Josefsson; Patrik Hagberg; [2023]
    Nyckelord :K3 or voluntary IFRS among Swedish unlisted companies; IFRS; K3; agentteori; principbaserat regelverk; svenska onoterade företag;

    Sammanfattning : Det har länge funnits en önskan om att etablera ett globalt regelverk med redovisningsstandarder för att främja internationell handel och investeringar. Gemensamma standarder skulle bidra till större förståelse, öka transparensen, kvaliteten och jämförbarheten av finansiella rapporter på en global nivå. LÄS MER

  3. 3. Nyckeln till överlevnad : Revisorns roll i småföretags långsiktiga överlevnad

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Johanna Issazadhe; Vanessa Dinov Gustafsson; Weronika Zofia Walichnowska; [2023]
    Nyckelord :Auditor; Audit; Small Business Failiure; Long term survival; Financial ratios; Bankruptcy Prediction; Logistic regression; Information asymmetry; Legitimacy theory; Signaling theory; Revisor; Revision; Företagskonkurser; Småföretag; Långsiktig överlevnad; Finansiella nyckeltal; Konkursprognostisering; Logistisk regression; informationsassymetri; Legitimitetsteorin; Signalteorin.;

    Sammanfattning : Reformen för frivillig revision genomfördes med syfte att möjliggöra valfrihet för revisionsfrågan utefter småföretagens egna behov och resurser. Trots att reformen genomfördes för över ett decennium sedan är forskarna fortfarande oense om effekterna av den avskaffade revisionsplikten. LÄS MER

  4. 4. Hur påverkar min personlighet mitt returbeteende? : En kvantitativ studie om femfaktorteorin, opportunistiska och legitima returbeteenden

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emma Olsson Dahl; Amanda Ek; [2023]
    Nyckelord :Personality; Personality dimensions; Returns; Return behavior; Big-Five model; Opportunistic return behavior; Legitime return behavior; Personlighet; Personlighetsdimensioner; Returer; Returbeteende; Femfaktorteorin; Opportunistiskt returbeteende; Legitimt returbeteende;

    Sammanfattning : De senaste åren har den digitala utvecklingen lett till stor utveckling inom konsumenters köpbeteenden online. I takt med att det uppkommit fler aktörer på marknaden har e-handelsföretag konkurrerat inom pris, fraktalternativ och andra kostnader för att underlätta köpupplevelsen för kunder. LÄS MER

  5. 5. Delade upplevelser och förändrade smaker : En kvantitativ studie om hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters attityder till restauranger

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Malin Augustsson; Isabelle Hedberg; [2023]
    Nyckelord :User-Generated content; Brand attitude; Attitude components; Restaurant; Purchase intention; Användargenererat innehåll; Varumärkesattityd; Attitydkomponenter; Restaurang; Köpintention;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: I vilken grad påverkar användargenererat innehåll konsumenters tre dimensioner av attityder till företag i restaurangbranschen? Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder till företag inom restaurangbranschen. Resultatet av att analysera de tre dimensionerna av attityder; kognition, affektion och konation kan hjälpa företag att förstå i hur stor grad användargenererat innehåll påverkar konsumenters varumärkesattityder. LÄS MER