Sökning: "teknik religion"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden teknik religion.
1. Video eller våld? Teknik och innehåll i 80-talets videovåldsdebatt.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religionSammanfattning : Abstract: In the early 1980s video violence sparked controversy and set a clear example of how new media technology can cause debate in both the public and the political realm. In disagreement on how the technology related to the content it made available, video was depicted as both threat and possibility, raising questions about the medium’s role in society. LÄS MER
2. Diskriminering på grund av religion eller annan trosuppfattning vid anställningsförfarande
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : .... LÄS MER
3. Strategier hos kristna lärare inom Sveriges skolor - med ett extra fokus på naturvetenskapsundervisning
Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Denna studie för till ljuset strategier som kristna lärare använder i sitt yrkesliv. Särskilt intresse under slutanalysen ges till de strategier som är specifikt aktuella i naturvetenskapsundervisning. Utöver lärarstrategier presenteras resultat om kommentarer kring yrkets lämplighet för kristna. LÄS MER
4. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER
5. Multireligiositet och sekularisering i mellanstadiets klassrum : En studie om lärares utmaningar och möjligheter i religionsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med denna studie var att studera vilka spänningsfält som lärare ger uttryck för i undervisning av multireligiösa och sekulariserade elevgrupper, samt vilka didaktiska utmaningar som lärare möter i undervisningen och vilka arbetssätt som av lärare anses som framgångsrika för att bedriva en öppen, utforskande och inkluderande undervisning i multireligiösa och icke-religiösa elevgrupper på mellanstadiet. De medverkande var lärare med lång erfarenhet från olika skolor med olika upptagningsområden vilket gett en bred bild av forskningsområdet. LÄS MER