Sökning: "teknik som kunskapsområde"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden teknik som kunskapsområde.
1. Etik i specialpedagogers praktik. 22 specialpedagogers erfarenheter av och reflektioner kring etiska konflikter och dilemman i grundskolan
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden som ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken, för att såväl beakta behovet av en explicitgjord yrkesetik liksom undersöka fenomenet moralisk stress i relation till yrkesrollens funktion och uppdrag. Syftet preciseras genom följande forskningsfrågor: Vilka etiska konflikter och dilemman möter specialpedagoger i den dagliga praktiken? Vilka etiska principer ställs mot varandra? Vilka yrkesspecifika villkor och förhållanden ger upphov till etiska konflikter och dilemman i den specialpedagogiska praktiken? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkter är etisk teori samt professionsteori och för studien relevanta begrepp inom detta forskningsfält; jurisdiktion, auktorisation och autonomisering. LÄS MER
2. Integration av nyanlända/utrikesfödda ingenjörer i byggsektorn : En studie utifrån nyanlända/utrikesfödda ingenjörers perspektiv gällande att integreras i byggsektorn
M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Sweden has a long tradition of refugee immigration to the country and with labor skillshortage that exists in the construction sector, larger construction company in Swedeninitiated to start recruitment and education program to integrate high skilled immigrantengineers into their company.The purpose of this study aims to investigate how immigrants’ engineers experienceintegration in the construction sector by examining two different construction companies'programs in Sweden. LÄS MER
3. Passar förskolans nycklar i skolans lås : talar vi samma språk?
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogikSammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka övergången från förskola till förskoleklass utifrån organisations, grupp- och individnivå. Vi har valt att undersöka handlingsplaner kring övergångar, specialpedagogens roll och pedagogernas erfarenheter kring övergångar från förskolan till förskoleklassen men även vårdnadshavare upplevelser av sina barns övergångar från förskola till förskoleklass. LÄS MER
4. Teknisk kunskap i teknikdidaktisk forskning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Teknik hävdas ofta vara ett självständigt kunskapsområde, skilt från till exempel naturvetenskaperna och matematiken. Att förtydliga vad detta innebär skulle medföra en förhöjd status för teknikämnet, som i flera bemärkelser har ett ojämlikt förhållande till andra undervisningsämnen. LÄS MER
5. Kunskapsöverföring från marknad till konsultbolag : Utveckling av koncept till lösnings-baserad försäljning på Semcon i Eskilstuna
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : I en konkurrenskraftig marknad som konsultbranschen är det viktigt att konsultföretagen lever i ständig utveckling och ligger i framkant gällande ny kunskap. Detta eftersom företaget som erbjuder mest kompetens och kvalité till minst kostnad är det företag som anlitas till uppdragen som erbjuds (Kaario, et al. 2003). LÄS MER