Sökning: "teknik ute i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden teknik ute i förskolan.

  1. 1. Rektorers perspektiv och inverkanpå specialpedagogers arbetsuppgifter i förskolan : En kvalitativ och kvantitativ undersökning av rektorers samverkan med specialpedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Julia Granberg; Evelina Hedström; [2023]
    Nyckelord :Dilemmaperspektiv; förskola; kategoriskt perspektiv; ledning; rektor; relationellt perspektiv; specialpedagogisk definitionsfråga; specialpedagog;

    Sammanfattning : På 1990-talet skrevs specialpedagogik in i styrdokument för förskolan för första gången. I och med de växande barngrupperna och att barn i behov av stöd fick en mer självklar plats iförskolan ställdes det också krav på en bättre pedagogisk kvalité. LÄS MER

  2. 2. Digitalisering i förskolan : Förskollärares samtal om digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Saga Reynols; Gabriella Hoggen Wulff; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Kompetensutveckling; Kollegialt lärande; Socialkonstruktivismen; Kvalitativ undersökning.;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av dagens samhälle är i ständig rörelse och gör ständiga avtryck i vår vardag. Den konstanta närvaron av digitala verktyg har påverkat förskolans arbetssätt och hur de ställer sig till användandet av digitala verktyg. LÄS MER

  3. 3. "Vadå undervisning" : En kvalitativ studie om språkutvecklande undervisning utifrån ett pedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ida-Sofia Iisakka; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; lärande; språkutveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt Läroplanen för förskolan (2018) ett ansvar att bedriva undervisning utifrån en målinriktad planering. Delade meningar kring begrepper undervisning förekommer ute förskolorna. LÄS MER

  4. 4. Digital teknik i förskolan : Förskollärares inställning till digital teknik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jennie Johansson; Jeanette Lundström; [2020]
    Nyckelord :digital teknik; digital kompetens; digitala verktyg; digitalisering; förskollärare; förskola; barn;

    Sammanfattning : Inledning Då den nya läroplan för förskolan (Lpfö 18, s. 9) förtydligar kravet på användning av digital teknik i förskolans verksamhet är det av intresse att undersöka förskollärares syn på detta. LÄS MER

  5. 5. Att förstå, kunna och vilja arbeta med teknik i förskolan : En kvalitativ studie om fyra förskollärares förutsättningar för teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marianne Gallardo; Krestina Persson; [2018]
    Nyckelord :teknik; teknikundervisning; förskola; förskollärare; IKT;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan finns tre mål som rör ämnet teknik. Forskning visar dock att förskolor behandlar ämnet teknik mer eller mindre omfattande ute i verksamheterna. LÄS MER