Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skapande med lust på under : En analys av Selma Lagerlöfs Kevenhüller och Slåtterkarlarna på Ekolsund ur ett science fiction-perspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :David Bjälvegård; [2023]
    Nyckelord :Selma Lagerlöf; Science Fiction; Future; Genre Analysis; Literature History; Selma Lagerlöf; Science fiction; Framtid; Genreanalys; Litteraturhistoria;

    Sammanfattning : Selma Lagerlöf är en författare som sällan förknippas med genren science fiction, men i denna uppsats analyseras två av hennes ovanligare berättelser med hjälp av science fiction-teori. Berättelserna är ”Kevenhüller”, ett kapitel ur Gösta Berlings saga från 1891, och ”Slåtterkarlarna på Ekolsund”, en versifierad berättelse från samlingsvolymen Troll och människor I från 1915. LÄS MER

  2. 2. Lärande i framtidens klassrum : En fenomenografisk analys av grundskollärares uppfattningar om teknikens påverkan på framtidens undervisning

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Rikard Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Framtid; grundskollärare; kunskapsutveckling; fenomenografi; kontroll; teknisk kompetensutveckling; digital utveckling;

    Sammanfattning : Den digitala utvecklingen i samhället påverkar synen på hur kunskapsutvecklingen sker i framtiden. Syftet med studien är att utforska grundskollärares uppfattningar om hur tekniken påverkar undervisningen i ett framtida klassrum. LÄS MER

  3. 3. Vad är teknik och varför behövs det? : Niondeklassares uppfattningar om teknik och dess relevans

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emilia Nedelea; Khoan Horn; [2021]
    Nyckelord :fenomenografi; kunskapsemfas; teknikintresse; teknik i skolan; uppfattning om teknik;

    Sammanfattning : Teknik är idag ett brett begrepp som innefattar många områden och antalet teknikområden ökar varje dag i takt med teknikens utveckling. Samtidigt pekar forskningen på ett lågt intresse för teknik i skolan bland elever. Forskningsresultaten är oroande, då tekniken och teknisk kompetens är vital för det moderna samhället. LÄS MER

  4. 4. Välkomna teknikens kvinnor? : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser och erfarenheter inom Kunliga Teknska Högskolans civilingenjörsutbildningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rebecka Wahlberg; Jenny Bäckvall; [2020]
    Nyckelord :Civilingenjörsutbildningar; genuskontraktet; genussystemet; kvinnliga civilingenjörer; Kungliga Tekniska Högskolan; könsfördelning; könsminoritet; socialkognitiva karriärutvecklingsteorin;

    Sammanfattning : Kvinnors underrepresentation på civilingenjörsutbildningarna har länge varit ett omdiskuterat ämne världen över och inte minst i Sverige. Att öka andelen kvinnor på civilingenjörsutbildningar är viktigt såväl ur ett jämställdhetsperspektiv som ur ett kompetensförsörjningsbehov. LÄS MER

  5. 5. Allmänhetens uppfattning och tillit till Blockchain-teknik

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Kajsa Svanlind; Richard Sanborn; [2018]
    Nyckelord :Blockchain; Bitcoin; Trust; New Technology; Decentralization; Cryptocurrency; Peer to Peer; Blockchain; Bitcoin; Tillit; Ny teknik; Decentralisering; Kryptovalutor; Peer to Peer;

    Sammanfattning : I princip hela IT-världen ser på och häpnar medan Blockchain-tekniken växer. Många spekulerar om fördelar och nackdelar med tekniken. Men hur ser egentligen samhället på detta nya sättet att lagra data på? Det finns väldigt lite forskning på hur Blockchain uppfattas i Sverige, hur tekniken uppfattas och vad folk vet om tekniken. LÄS MER