Sökning: "tekniker för lärande"
Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden tekniker för lärande.
1. "Barnen behöver få möta de estetiska ämnena så ofta som möjligt" : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förskollärares uppfattningar av estetiska lärprocesser samt deras arbete med det i förskolans verksamhet. Denna kvalitativa studie har utgått från en fenomenografisk ansats samt utvecklingspedagogik som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER
2. Utformning och utvärdering av laborationsmoment för stimulering av datalogiskt tänkande bland gymnasieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/LärandeSammanfattning : Denna studie, som är ett samarbete med K-ULF, syftar till att utforma ett laborationsmoment för gymnasieelever som går kursen Programmering 1 (eller motsvarande kurser), med fokus på att stimulera datalogiskt tänkande. En litteraturöversikt genomfördes för att identifiera ett relevant ramverk för att utforma laborationsmomentet inom programmering. LÄS MER
3. Rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär och betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka de estetiska ämnenas roll och funktion i grundskolans undervisning utifrån rektorers och lärares beskrivningar om de estetiska ämnenas karaktär samt betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. Studiens frågeställningar är dels hur rektorer respektive lärare beskriver de estetiska ämnenas karaktär samt vilka beskrivningar rektorer respektive lärare i grundskolans estetiska ämnen har om ämnenas betydelse för elevers lärandeprocess och kunskapsutveckling. LÄS MER
4. Om man inte tror på sig själv så funkar det typ inte - En kvalitativ studie om självförtroende och risktagande i gymnasieskolans bildundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Inom de gymnasieskolans estetiska ämnen såsom bild, förväntas eleverna visa på förmågor såsom idérikedom, problemlösning och experimenterande för att finna nyskapande lösningar och nya perspektiv. Eleverna förväntas således att engagera sig i risktagande genom att testa nya ovana material, tekniker och uttryck. LÄS MER
5. En sammanställning av förekomst och effekter av vertikal felcentrering vid datortomografiundersökningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Datortomografiundersökning är en effektiv radiologisk metod eftersom den går snabbt och ger en tydlig detaljrikedom om kroppens anatomi. Undersökningarna har ökat vilket bidrar till en högre kollektiv stråldos till befolkningen. Det kan öka riskerna med strålningsinducerad cancer. LÄS MER