Sökning: "teknikprogrammet"

Visar resultat 6 - 10 av 69 uppsatser innehållade ordet teknikprogrammet.

  1. 6. Ämnesövergripande undervisning : Inom gymnasieskolans teknikprogram

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Johnny Roxenfalk; [2022]
    Nyckelord :Ämnesövergripande undervisning; teknikprogrammet; gymnasiet; helhetssyn;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans Teknikprogram är en utbildning med syfte att ge eleverna breda kunskaper inom teknikområdet, där det är av stor betydelse att ha förståelse för olika kunskapsämnen och hur de samspelar med varandra. Ämnesövergripande undervisning kan då vara ett verkningsfullt arbetssätt och bidra till att ge eleverna en bättre helhetssyn och förståelse för hur de kan använda sin kunskap i ett vidare sammanhang. LÄS MER

  2. 7. ”Alltså IT är världens framtid!” : En studie om gymnasieelevers förväntningar på programmeringsundervisningen på Teknikprogrammet och vad som motiverat dem till gymnasievalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Martin Loman; [2022]
    Nyckelord :programming; upper secondary school; motivation; educational choices; technology studies; programmering; gymnasium; motivation; gymnasieval; teknikprogrammet;

    Sammanfattning : Programmering och datalogiskt tänkande införs i allt fler länders läroplaner. I svensk grundskola skall eleverna få lära sig visuell programmering och datalogiskt tänkande men det är inte tydligt inskrivet att de ska få lära sig textbaserad programmering (Skolverket, 2021a). LÄS MER

  3. 8. Elevers upplevelser av svårigheterna med programmering på gymnasiet. : En kvalitativ intervjustudie i årskurs 3 på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Håkan Brorson; [2022]
    Nyckelord :Teknikprogrammet; Programmering 1; loopar; Bedömning; Programmering; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka moment som gymnasieelever tycker är svårt i kursen Programmering 1. De frågeställningar studien söker att besvara är följande: 1.    Vilka moment beskriver eleverna som svåra att förstå och klara av i kursen Programmering 1. 2. LÄS MER

  4. 9. Digitalisering i teknikundervisningen - uppfattningar och möjligheter för utvecklad digitaliserad undervisning? : Lärar- och elevperspektiv i gymnasiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mohamed Dello; [2022]
    Nyckelord :Gymnasietekniklärare; digital kompetens; TPACK; digitala verktyg; synkront asynkront lärande; motivation;

    Sammanfattning : All teknikundervisning i Sverige innehåller digitalisering. Forskning visar att tekniklärare uppfattar digitaliserad undervisning på olika sätt, och att den påverkar lärandet och elevernas motivation. Skolverket (2017) anser att digital kompetens inte bara är ett medel för teknisk utveckling utan även ett mål i teknikprogrammet. LÄS MER

  5. 10. Diskurser och diskurspositioneringar i det globaliserade klassrummet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Mariella Andersson; [2021-08-16]
    Nyckelord :Fairclough; diskurs; diskursanalys; språkideologi; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade klassrum möter lärare en heterogen skara elever. Den här studien är skriven inom svenska som andraspråksfältet och det övergripande syftet är att undersöka och synliggöra hur lärare arbetar med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt på olika högskoleförberedande gymnasieprogram och inom olika gymnasieämnen. LÄS MER