Sökning: "telefonrådgivning äldre"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning äldre.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelser av telefonrådgivning till äldre patienter inom primärvården : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Jessica Fagerström; Maria Hanna; [2023]
    Nyckelord :Older people; experience; interview study; nurse; telephone counseling; Intervjustudie; sjuksköterska; telefonrådgivning; upplevelse; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund  Telefonrådgivning är idag en viktig del i primärvårdens verksamhet. Det är ett utmanande arbete där det inte går att se eller undersöka patienten. Forskning kring telefonrådgivning riktad till äldre patienter är skral och fokuserar inte på sjuksköterskans perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Telefonrådgivning till äldre-äldre : Distriktssköterskors erfarenhet

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Carina Lind; Carolina Larsson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskors upplevelser kring arbetet med identifiering av depression hos vuxna och äldre i primärvården – en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Ida Sjöblom; Linnéa Hansson; [2017]
    Nyckelord :Depression; nursing; primary care; district nurse; identification; experiences; Depression; omvårdnad; primärvård; distriktssköterska; identifiering; upplevelser;

    Sammanfattning : Syfte: Att belysa distriktssköterskors upplevelser av arbetet med identifiering av depression hos vuxna och äldre inom primärvården. Metod: Data samlades in från nio intervjuer och analyserades genom kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  5. 5. "DET ÄR JAG SOM PATIENT SOM SKA VARA I CENTRUM" : Om äldre vårdsökandes erfarenheter av telefonrådgivning på vårdcentral

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Mai-Britt Nokkoudenmäki; Selma Zukancic; [2014]
    Nyckelord :Telephone nursing; Patient Perspectives; Elderly Caller; Communication; Telephone system; Interview Study.; Telefonrådgivning; Patientperspektiv; Äldre Vårdsökande; Kommunikation; Telefonsystem; Intervjustudie.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är en växande verksamhet och utgör en stor del av distriktssköterskans arbete på vårdcentral. För vårdsökande innebär det att få råd, information och stöd för att öka tryggheten i vardagslivet. LÄS MER