Sökning: "telefonrådgivning bemötande"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning bemötande.

  1. 1. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors behov av stöd från barnmorskan för att uppleva hälsa postpartum och underlätta övergången till föräldraskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Roselin; Linnéa Andersson; [2023]
    Nyckelord :kvinna; postpartum; barnmorska; stöd; hälsa; föräldratransition;

    Sammanfattning : Kvinnor kan bli påverkade i sin hälsa postpartum. Hälsan hos kvinnorna kan påverkas av orealistiska förväntningar på tiden postpartum, det sociala stödet, amningsrelaterade besvär och brist på kunskap. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av att bemöta unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning i primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kajsa Östergren; My Afzelius; [2022]
    Nyckelord :district nurse; experience; meeting; mental illness; nurse; primary care; telephone consulting; young adult; bemötande; distriktssköterska; psykisk ohälsa; primärvård; sjuksköterska; telefonrådgivning; unga vuxna; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I primärvården arbetar både grundutbildade och specialistutbildade sjuksköterskor. Det finns behov av fördjupad förståelse om sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av bemötandet med unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning. Telefonrådgivning är en stor del av sjuksköterskornas arbete på vårdcentralerna. LÄS MER

  4. 4. Vad hade du på hjärtat? : - en systematisk litteraturstudie om kommunikation vid telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnad

    Författare :Ellen Josse Widroth; Julia Östberg; [2022]
    Nyckelord :District nurse; telenursing; communication; Distriktssköterska; telefonrådgivning; kommunikation;

    Sammanfattning : Introduktion: Hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon introducerades i Sverige på 30-talet. Efterfrågan på telefonrådgivning har ökat sedan dess. Målet är att uppringaren känner sig hörd och distriktssköterskan är trygg i sin bedömning. För att uppnå detta mål krävs en god kommunikation mellan de två. LÄS MER

  5. 5. Uppringares syn på telefonrådgivning : En deskriptiv litteraturstudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Christine Eriksson; Maja Persson; [2021]
    Nyckelord :telephone nurse caller; telephone counseling; literature study; experiences; nursing; telefonsjuksköterska uppringare; telefonrådgivning; litteraturstudie; upplevelser; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige kan man nå legitimerade sjuksköterskor per telefon via 1177 och via vårdcentraler. Genom telefonrådgivning utför sjuksköterskor adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar. Uppringaren vägleds utifrån samtalet till lämplig vårdnivå. LÄS MER