Sökning: "telefonrådgivning borås"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning borås.

  1. 1. Kvinnors behov av stöd från barnmorskan för att uppleva hälsa postpartum och underlätta övergången till föräldraskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Roselin; Linnéa Andersson; [2023]
    Nyckelord :kvinna; postpartum; barnmorska; stöd; hälsa; föräldratransition;

    Sammanfattning : Kvinnor kan bli påverkade i sin hälsa postpartum. Hälsan hos kvinnorna kan påverkas av orealistiska förväntningar på tiden postpartum, det sociala stödet, amningsrelaterade besvär och brist på kunskap. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskors erfarenheter av att arbeta inom primärvården under en pågående pandemi : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Sandra Löfgren; Artemis Michailidou Söderberg; [2022]
    Nyckelord :distriktssköterska; upplevelser; primärvård; pandemi; information; trygghet; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Pandemin har nu under en lång tid påverkat människors liv globalt och har även satt sina spår i Sverige. Omorganisationer har gjorts i primärvården till följd av pandemin. Distriktssköterskor har en viktig roll i det hälsofrämjande och förebyggande inom primärvården men detta arbete har till stora delar fått prioriteras bort. LÄS MER

  4. 4. Tillit vid telefonrådgivning : En kvantitativ studie om skillnader på given vårdnivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elisabeth Ghanbari; Maria Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :tillit; telefonrådgivning; egenvårdsrådgivning; distriktsjuksköterska; hållbar vård; lärande samtal;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning är en av distriktssköterskans arbetsuppgifter och målsättningen är en ökad tillgänglighet och kvalitet genom att hjälpa patienten till rätt vårdnivå och att minska antal fysiska besök till vården. För att uppnå målen i Agenda 2030 måste hälso- och sjukvården minska klimatpåverkan och att bedriva vård på distans som vid telefonrådgivning är en viktig del. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med telefonrådgivning : ett lärorikt och utmanande arbete

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Caroline Hässelås; Maria Johansson; [2022]
    Nyckelord :telefonrådgivning; sjuksköterska; upplevelse; svårigheter; förutsättningar; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : I dagens samhälle inom primärvården sker ofta den första kontakten via telefonrådgivning och det är sjuksköterskan som tar emot samtalen från patienten. Primärvården ska vara tillgänglig via telefon under hela dagen för att patienten ska kunna få en första bedömning av sitt vårdbehov under samma dag som de ringer in. LÄS MER