Sökning: "telefonrådgivning distriktssköterska"

Visar resultat 21 - 25 av 37 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning distriktssköterska.

  1. 21. Att samtala med personer som har oro och ångest – telefonrådgivning inom primärvård

    Magister-uppsats,

    Författare :Sanna Andersson; Josephine Schubertsson-Larsson; [2017-12-19]
    Nyckelord :Distriktssköterska; erfarenheter; oro; primärvård; telefonrådgivning; vårdande samtal; ångest;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och allt fler vårdsökande inom primärvården besväras av oro och ångest. Den första vårdkontakten sker i många fall med distriktssköterskor i telefonrådgivning. LÄS MER

  2. 22. Distriktssköterskans upplevelse av faktorer som kan påverka kommunikationen i telefonrådgivningen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Cogna Dieng; Ulrika Nilsson; [2017]
    Nyckelord :kommunikation; Distriktssköterska; telefonrådgivning; upplevelser; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Förutom kunskaper inom medicin och omvårdnad krävs det att distriktssköterskan i telefonrådgivningen har god förmåga till kommunikation. Studiens syfte var att undersöka distriktssköterskans upplevelse av faktorer som kan påverka kommunikationen i telefonrådgivningen. LÄS MER

  3. 23. Barn som anhöriga och unga omsorgsgivare : Kvalitativ intervjustudie utifrån ett distriktssköterskeperspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Hanna-Sara Johansson; Alexandra Sundin; [2017]
    Nyckelord :distriktssköterska; fenomenografi; primärvård; stöd; ung omsorgsgivare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Barn som lever med anhörig som lider av psykisk eller fysisk sjukdom eller annan funktionsnedsättning är en utsatt grupp som riskerar att drabbas av psykisk ohälsa. Genom identifiering av barn som lever i dessa familjer kan stödinsatser sättas in. LÄS MER

  4. 24. Hur webbaserat beslutstöd används i telefonrådgivning på vårdcentral : Telefonsjuksköterskors erfarenheter av beslutstödet

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Josefin Wesström; Susan Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :District Nurse; Primary Care; RGS Web; Telephone counseling; Triage; Distriktssköterska; Primärvård; RGS Webb; Telefonrådgivning; Triage;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonsjuksköterskors arbetsuppgifter är att råda, stötta och göra bedömningar i en komplex situation. Studier har gjorts på telefonsjuksköterskors erfarenhet i telefonrådgivning men få har inkluderat observation. LÄS MER

  5. 25. Distriktssköterskors erfarenheter av att kommunicera via telefonrådgivning i primärvården

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsovetenskap

    Författare :Camilla Sundberg; Anna Jansson; [2017]
    Nyckelord :distriktssköterska; erfarenheter; kommunikation; telefonrådgivning; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning är ett stort område inom hälso- och sjukvård. Syftet med studien var att beskriva distriktssköterskors erfarenheter av att kommunicera via telefonrådgivning inom primärvården. LÄS MER