Sökning: "telefonrådgivning och rådgivningsstöd"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning och rådgivningsstöd.
1. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet
Magister-uppsats, Blekinge Tekniska HögskolaSammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER
2. Distriktssköterskors upplevelser av att ge egenvårdsråd via telefon
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning är ofta utbildade distriktssköterskor. Vid telefonrådgivning ska sjuksköterskan kunna bedöma patientens tillstånd och vilken vårdnivå som är lämplig. Vid tillstånd där det är lämpligt föreslås egenvårdsråd. LÄS MER
3. Sjuksköterskors upplevelser av att hänvisa patienter på en akutmottagning utifrån ett datorbaserat rådgivningsstöd : en kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Sophiahemmet HögskolaSammanfattning : I Sverige finns 71 sjukhusbundna akutmottagningar som under 2015 uppskattades handlägga 2,53 miljoner besök, en siffra som ökar år från år. Siffran är en ökning med ca tre procent jämfört med 2014. LÄS MER
4. Sjuksköterskors arbetsmiljö i telefonrådgivningen på vårdcentral. En pilotstudie.
Magister-uppsats,Sammanfattning : Introduktion: I början av 2000-talet blev telefonrådgivning en starkt växande metod för patientkontakt dit människor kunde ringa för råd och stöd. Flera studier belyser olika faktorer i den kliniska arbetsmiljön eller omgivningen, som kan påverka sjuksköterskors beslut om vård, samt resultat av den vård som ges. LÄS MER
5. Telefonrådgivning utifrån webbaserat rådgivningsstöd : Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : I bakgrunden presenteras sjuksköterskans och distriktssköterskans ansvarsområde, att arbetet ska utgå från ett etiskt och holistiskt förhållningssätt och främja hälsa genom exempelvis rådgivning. Forskning beskrev att arbetet med telefonrådgivning upplevdes stimulerande samtidigt som det var svårt att vara både grindvakt och vårdare. LÄS MER