Sökning: "telefonrådgivning och rådgivningsstöd"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning och rådgivningsstöd.

  1. 1. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Anna Olsson; Madelene Tornerhjelm; [2021]
    Nyckelord :beslutstöd; distriktssköterska; erfarenhet; hjälpmedel; patient; personcentrerat samtal; personcentrerad vård; primärvård; rådgivningsstöd; sjuksköterska; telefonrådgivning; vårdcentral; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskors upplevelser av att ge egenvårdsråd via telefon

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Karin Hollsten; Linda Tollofsén; [2016]
    Nyckelord :distriktssköterska; primärvård; telefonrådgivning; egenvård; rådgivningsstöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskor som arbetar med telefonrådgivning är ofta utbildade distriktssköterskor. Vid telefonrådgivning ska sjuksköterskan kunna bedöma patientens tillstånd och vilken vårdnivå som är lämplig. Vid tillstånd där det är lämpligt föreslås egenvårdsråd. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av att hänvisa patienter på en akutmottagning utifrån ett datorbaserat rådgivningsstöd : en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Andreas Medin; [2016]
    Nyckelord :Emergency department; Nurse; Experience; Referral; Triage; Self-care; Akutmottagning; Sjuksköterska; Upplevelse; Hänvisning; Triage; Egenvård;

    Sammanfattning : I Sverige finns 71 sjukhusbundna akutmottagningar som under 2015 uppskattades handlägga 2,53 miljoner besök, en siffra som ökar år från år. Siffran är en ökning med ca tre procent jämfört med 2014. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors arbetsmiljö i telefonrådgivningen på vårdcentral. En pilotstudie.

    Magister-uppsats,

    Författare :Linda Börjesson; [2012-02-23]
    Nyckelord :work environment; communication; person-centered care; telephone counseling; healthcare services;

    Sammanfattning : Introduktion: I början av 2000-talet blev telefonrådgivning en starkt växande metod för patientkontakt dit människor kunde ringa för råd och stöd. Flera studier belyser olika faktorer i den kliniska arbetsmiljön eller omgivningen, som kan påverka sjuksköterskors beslut om vård, samt resultat av den vård som ges. LÄS MER

  5. 5. Telefonrådgivning utifrån webbaserat rådgivningsstöd : Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jonas Andersson; Anna Pettersson; [2011]
    Nyckelord :Health centre; Telephone counselling; The experience of district nurses; The experience of nurses; Web-based counselling support; Distriktssköterskors erfarenheter; Sjuksköterskors erfarenheter; Telefonrådgivning; Vårdcentral; Webbaserat rådgivningsstöd;

    Sammanfattning : I bakgrunden presenteras sjuksköterskans och distriktssköterskans ansvarsområde, att arbetet ska utgå från ett etiskt och holistiskt förhållningssätt och främja hälsa genom exempelvis rådgivning. Forskning beskrev att arbetet med telefonrådgivning upplevdes stimulerande samtidigt som det var svårt att vara både grindvakt och vårdare. LÄS MER