Sökning: "telefonrådgivning patient"

Visar resultat 16 - 20 av 51 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning patient.

  1. 16. Bedömning med beslutstöd i telefonrådgivning : Distriktssköterskans möjligheter och utmaningar i det personcentrerade samtalet

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Anna Olsson; Madelene Tornerhjelm; [2021]
    Nyckelord :beslutstöd; distriktssköterska; erfarenhet; hjälpmedel; patient; personcentrerat samtal; personcentrerad vård; primärvård; rådgivningsstöd; sjuksköterska; telefonrådgivning; vårdcentral; vårdsökande;

    Sammanfattning : Bakgrund: Distriktssköterskan har ett ansvar att utveckla vården i alla led för att det skall gynna säkerhet, kontinuitet och relationer som genererar i personcentrerad vård. Att främja hälsa genom telefonrådgivning kan vara både stimulerande och utmanande beroende på samtalets karaktär och arbetssituation. LÄS MER

  2. 17. Sjuksköterskors erfarenheter av att i telefonrådgivning på vårdcentral bedöma andningsförsämring hos patienter med KOL samt besluta åtgärd : - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för hälsovetenskap

    Författare :Alma Zverotic; Anna Lidström; [2021]
    Nyckelord :COPD; exacerbation; nurse; telephone counseling; communication; support; KOL; exacerbation; sjuksköterska; telefonrådgivning; kommunikation; stöd;

    Sammanfattning : Bakgrund: Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) sjukdom är ett växande problem världen över och kommer i framtiden att ställa primärvården inför utmaningar att kunna möta komplexa vårdbehov från den här patientgruppen. KOL innebär begränsningar i det dagliga livet och ger känslor av beroende vilket gör att många patienter är i behov av kontakt med primärvårdens vårdcentraler. LÄS MER

  3. 18. Distriktssköterskors erfarenhet av patientsäkerhet vid telefonrådgivning inom primärvård : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Jenny Friberg; Karolina Högberg; [2021]
    Nyckelord :Communication; district nurse; patient safety; primary care; telephone triage; Distriktssköterska; kommunikation; patientsäkerhet; primärvård; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Enligt den nationella vårdgarantin ska tillgängligheten till primärvård vara 100 procent och att patienten därmed har rätt till kontakt med primärvården samma dag. Telefonrådgivningen är ofta vägen in till vården och distriktssköterskan skapar här en relation med patienten. LÄS MER

  4. 19. Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter av mångsökande patienter i telefonrådgivningen

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Stina Nordström; Helena Björk; [2021]
    Nyckelord :frequent attenders; district nurse; telephone advice nursing; experiences; primary care; mångsökande patienter; distriktssköterska; telefonrådgivning; erfarenheter; primärvårde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan och distriktssköterskan ska ha kompetens att arbeta med komplexa patientfall och med ett brett perspektiv där patienten står i fokus. Patienter som söker vård oftare än genomsnittsvårdsökaren kallas mångsökande patient och förekomsten är stor i telefonrådgivningen i primärvården. LÄS MER

  5. 20. Det beror på vem som svarar : Patienters upplevelser av telefonrådgivningssamtal i psykiatrisk öppenvård

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Isak Ernholm; Johan Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :telefonrådgivning; psykiatri; upplevelser; bemötande; kommunikation; patientperspektiv; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Att som sjuksköterska bemöta patienter i telefonrådgivning innebär särskilda svårigheter kopplat till både kommunikation och organisation. Samtal med patienter med psykisk ohälsa kan innebära ytterligare utmaningar där sjuksköterskan får möta starka känslor och suicidal kommunikation. LÄS MER