Sökning: "telefonrådgivning psykisk ohälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning psykisk ohälsa.

  1. 1. Distriktssköterskors upplevelser av att möta och bedöma patienter med psykisk ohälsa i primärvårdens telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Victoria Björkdahl; Elisabet Gulldén; [2023]
    Nyckelord :communication; district nurse; telephone counseling; primary care; mental illness; kommunikation; distriktssköterska; telefonrådgivning; primärvård; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande hälsoproblem i samhället och en av vår tids folksjukdomar. Covid 19-pandemin kan ha bidragit till ökad psykisk ohälsa. Primärvården bedriver första linjens vård och behandlar majoriteten av dessa patienter. LÄS MER

  2. 2. Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning vid psykisk ohälsa : - En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Marie-Ange Nzeyimana; Jennifer Aronsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors upplevelser av att bemöta unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning i primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kajsa Östergren; My Afzelius; [2022]
    Nyckelord :district nurse; experience; meeting; mental illness; nurse; primary care; telephone consulting; young adult; bemötande; distriktssköterska; psykisk ohälsa; primärvård; sjuksköterska; telefonrådgivning; unga vuxna; upplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: I primärvården arbetar både grundutbildade och specialistutbildade sjuksköterskor. Det finns behov av fördjupad förståelse om sjuksköterskors erfarenheter och upplevelser av bemötandet med unga vuxna med psykisk ohälsa via telefonrådgivning. Telefonrådgivning är en stor del av sjuksköterskornas arbete på vårdcentralerna. LÄS MER

  4. 4. Att våga stå i frontlinjen : Sjuksköterskans upplevelse av att bedöma psykisk ohälsa i telefonrådgivning inom primärvården

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Mina Adamson; Ebba Leijonhufvud; [2022]
    Nyckelord :nurses experience; telenursing; mental illness; primary care; patient-centered care; caring conversations; sjuksköterskans upplevelse; telefonrådgivning; psykisk ohälsa; primärvård; patientcentrerad vård; vårdande samtal;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem och förutspås vara den största sjukdomsbördan i världen år 2030. Första vårdkontakten för patienter med psykisk ohälsa är vanligtvis sjuksköterskor i telefonrådgivning inom primärvård. LÄS MER

  5. 5. Modet att möta : Sjuksköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvård med personer som drabbats av psykisk ohälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivå

    Författare :Anna Kjellner; Julia Larsson; [2021]
    Nyckelord :communication; district nurse; experience; mental illness; telephone nursing; Erfarenhet; kommunikation; psykisk ohälsa; sjuksköterskor; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund Psykisk ohälsa är en av vår tids stora folksjukdomar och som fortsätter att öka i samhället. Primärvården är ofta den första vårdkontakten för personer med psykisk ohälsa. LÄS MER