Sökning: "telefonrådgivning tillgänglighet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning tillgänglighet.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER

  3. 3. Tillit vid telefonrådgivning : En kvantitativ studie om skillnader på given vårdnivå

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Elisabeth Ghanbari; Maria Oskarsson; [2022]
    Nyckelord :tillit; telefonrådgivning; egenvårdsrådgivning; distriktsjuksköterska; hållbar vård; lärande samtal;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning är en av distriktssköterskans arbetsuppgifter och målsättningen är en ökad tillgänglighet och kvalitet genom att hjälpa patienten till rätt vårdnivå och att minska antal fysiska besök till vården. För att uppnå målen i Agenda 2030 måste hälso- och sjukvården minska klimatpåverkan och att bedriva vård på distans som vid telefonrådgivning är en viktig del. LÄS MER

  4. 4. Bedöma vårdbehov vid telefonrådgivning inom primärvården : - Distriktssköterskors erfarenheter

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Anna Andersson; Mitra Dusty; Jane Zöller; [2021]
    Nyckelord :district nurses; qualitative research; primary health care; telephone counseling; nursing assessmen; distriktssköterskor; kvalitativ forskning; primärvård; telefonrådgivning; vårdbehovsbedömning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Primärvården är ofta den första instansen patienter söker sig till inom sjukvården. Vården som ges ska vara lättillgänglig och bestämmas av patienternas vårdbehov. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors och distriktssköterskors erfarenheter av mångsökande patienter i telefonrådgivningen

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Stina Nordström; Helena Björk; [2021]
    Nyckelord :frequent attenders; district nurse; telephone advice nursing; experiences; primary care; mångsökande patienter; distriktssköterska; telefonrådgivning; erfarenheter; primärvårde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskan och distriktssköterskan ska ha kompetens att arbeta med komplexa patientfall och med ett brett perspektiv där patienten står i fokus. Patienter som söker vård oftare än genomsnittsvårdsökaren kallas mångsökande patient och förekomsten är stor i telefonrådgivningen i primärvården. LÄS MER