Sökning: "telefonrådgivning umeå"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning umeå.

  1. 1. Att bedöma vårdbehov utan visuell kontakt : Distrikt- och sjuksköterskors erfarenheter - en kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Julia Lundmark; Linda Forsman; [2023]
    Nyckelord :Primärvård; kvalitativ innehållsanalys; erfarenheter; digitalisering; E-kommunikation; vårdbehov; telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: När patienter söker hälso- och sjukvård är primärvården ofta den första instansen i vårdledet. Vårdgarantin ställer krav på en god tillgänglighet och utvecklingen av digitala vårdtjänster gör att vårdkontakt via telefon och e-tjänst ofta utgör en större andel än det sedvanliga vårdbesöket. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med telefonrådgivning på en hälsocentral : En kvalitativ intervjustudie

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Linda Ekman; [2022]
    Nyckelord :Telephone nursing; nursing; COVID-19; primary health care; qualitative study; Telefonrådgivning; omvårdnad; COVID-19; hälsocentral; kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning är ett komplext arbete, där sjuksköterskorna gör vårdbedömningar utan fysiskt möte. Stöd och råd ges till egenvård, samt hänvisar till adekvat vårdnivå. Inom telefonrådgivning krävs god kommunikationsförmåga och klinisk kompetens för att säkerställa patientsäkerhet. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskors upplevelse av telefonrådgivning på en hälsocentral- En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Mia Pakka; Solomon Melat; [2021]
    Nyckelord :District nurse; telephone nursing; primary healthcare center; experiences; qualitative content analysis; Distriktssköterska; telefonrådgivning; hälsocentral; erfarenhet; kvalitativ innehållsanalys.;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Hälsocentraler i Sverige har erbjudit telefonrådgivning i årtionden och det är främst en distriktssköterska som erbjuder sådana tjänster. Telefonrådgivning handlar främst om triagering, ge professionell rådgivning och hänvisa till andra vårdinstanser. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av att arbeta med telefonrådgivning : -En intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Caroline Bergman; Sofie Johansson; [2017]
    Nyckelord :telephone triage; self-care; experience; communication; nursing; telefonrådgivning; egenvård; erfarenhet; upplevelse; kommunikation; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tanken med telefonrådgivningen var både att minska antalet besök hos läkarna men även öka tillgängligheten genom att slussa patienterna till rätt vårdnivå i början av sjukdomsprocessen. Sjuksköterskan i telefonrådgivningen ska göra adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar utifrån den vårdsökandes individuella hälsoproblem. LÄS MER

  5. 5. Erbjuda undersökning - För kvinnans, fostrets eller barnmorskans skull : En intervjustudie kring barnmorskors erfarenheter av telefonrådgivning vid minskade fosterrörelser

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Zandra Lindgren; Ronja Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :Midwife; reduced fetal movements; fetal death; telephone counseling; advice; Barnmorska; minskade fosterrörelser; rådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fosterrörelserna ses som ett friskhetstecken. Fostrets rörelser ändrar karaktär under graviditeten, men det är en myt att de ofta blir svagare i slutet av graviditeten. Minskade fosterrörelser är ett viktigt kliniskt tecken som kan föregå intrauterin fosterdöd (IUFD). LÄS MER