Sökning: "telefonrådgivning utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden telefonrådgivning utbildning.

  1. 1. Telefonrådgivning inom primärvården : Distriktssköterskors erfarenheter. En kvalitativ intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lovisa Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :distriktssköterska; erfarenheter; Orem; stöd; telefonrådgivning; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonkontakt är ofta den första kontakten patienterna har med sjukvården. Tri-agering och rådgivning via telefon är en växande och komplex del av sjukvården där be-dömningen av patienten ska utföras utan någon visuell kontakt. Syfte: Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvården. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskors upplevelser av att möta och bedöma patienter med psykisk ohälsa i primärvårdens telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Victoria Björkdahl; Elisabet Gulldén; [2023]
    Nyckelord :communication; district nurse; telephone counseling; primary care; mental illness; kommunikation; distriktssköterska; telefonrådgivning; primärvård; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande hälsoproblem i samhället och en av vår tids folksjukdomar. Covid 19-pandemin kan ha bidragit till ökad psykisk ohälsa. Primärvården bedriver första linjens vård och behandlar majoriteten av dessa patienter. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvård : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Jenny Maninnerby; Jessica Mikkelsen; [2023]
    Nyckelord :Nurse; Primary Health Care; Telenursing; Experiences; Sjuksköterska; Primärvård; Telefonrådgivning; Erfarenheter;

    Sammanfattning : Introduktion: Telefonrådgivning är en svår uppgift som ställer höga krav på sjuksköterskan. Det krävs att sjuksköterskan har bred kunskap inom många olika områden, samtidigt som en bedömning ska göras utan att sjuksköterskan kan se patienten. Det är en viktig och krävande uppgift. Därför är det viktigt att belysa ämnet. LÄS MER

  5. 5. Sjuksköterskors och distriktsköterskors erfarenheter av att arbeta med rådgivning via telefon och e-hälsa : En systematiskt genomförd litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Jessica Andersson; Sara Kanjou Abdallah; [2022]
    Nyckelord :E-hälsa; Erfarenhet er ; Rådgivning; Telefonrådgivning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Ett av sjuksköterskans och distriktssköterskans ansvarsområde är att fatta beslut som ger individer möjlighet till att förbättra, bibehålla eller återfå sin hälsa. Sjukvårdsrådgivning är en del av sjuksköterskans och distriktssköterskans arbete och utförs både via telefon och inom e-hälsa. LÄS MER