Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 152 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Äldre patienters upplevelse av digital rådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Jeanette Hansson; Nathalie Blomqvist Carlsson; [2024]
    Nyckelord :Digital counseling; eHealth; Elderly people; Experiences; Perception; Digital rådgivning; E-hälsa; Erfarenheter; Upplevelser; Äldre personer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den ökade medellivslängden leder till att fler äldre individer söker vård relaterat till geriatriska sjukdomar. Det moderna samhällets digitalisering har implementerats inom vården och anses skapa ökad tillgänglighet och delaktighet för patienter. LÄS MER

  2. 2. Telefonrådgivning inom primärvården : Distriktssköterskors erfarenheter. En kvalitativ intervjustudie.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

    Författare :Lovisa Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :distriktssköterska; erfarenheter; Orem; stöd; telefonrådgivning; utbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonkontakt är ofta den första kontakten patienterna har med sjukvården. Tri-agering och rådgivning via telefon är en växande och komplex del av sjukvården där be-dömningen av patienten ska utföras utan någon visuell kontakt. Syfte: Distriktsköterskors erfarenheter av telefonrådgivning inom primärvården. LÄS MER

  3. 3. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  4. 4. Kvinnors behov av stöd från barnmorskan för att uppleva hälsa postpartum och underlätta övergången till föräldraskap

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Anna Roselin; Linnéa Andersson; [2023]
    Nyckelord :kvinna; postpartum; barnmorska; stöd; hälsa; föräldratransition;

    Sammanfattning : Kvinnor kan bli påverkade i sin hälsa postpartum. Hälsan hos kvinnorna kan påverkas av orealistiska förväntningar på tiden postpartum, det sociala stödet, amningsrelaterade besvär och brist på kunskap. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER