Sökning: "telefonsjuksköterska"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet telefonsjuksköterska.

  1. 1. Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning : Distriktssköterskors erfarenheter – en intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Sundberg; Maria Zakrisson; [2023]
    Nyckelord :Promote; health; counseling; telephonenurse; person-centered; Främja; hälsa; rådgivning; telefonsjuksköterska; personcentrerat;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hälsofrämjande patientmöten vid telefonrådgivning på vårdcentral är en stor del i distriktssköterskans arbete. Arbetsuppgiften blir allt vanligare och ställer krav på distriktssköterskans yrkeskunnighet för att utifrån ett personcentrerat förhållningssätt skapa ett patientmöte där hela patientens livsvärld tas i beaktande. LÄS MER

  2. 2. Telefonsjuksköterskans tillgång till utbildning enligt kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Fromell; Louise Pankko; [2022]
    Nyckelord :Primärvården; telefonsjuksköterska; sjuksköterska; distriktsköterska; kompetensutveckling; utbildning; kommunikation; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Bakgrund Telefonsjuksköterskan i primärvården i Region Skåne huvudsakliga arbetsuppgift är att triagera patienten till rätt vårdnivå. 2010 utformandes kompetensbeskrivningen för telefonsjuksköterskor i ett steg för att belysa telefonsjuksköterskans behov av kompetens och kompetensutveckling. LÄS MER

  3. 3. Uppringares syn på telefonrådgivning : En deskriptiv litteraturstudie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Christine Eriksson; Maja Persson; [2021]
    Nyckelord :telephone nurse caller; telephone counseling; literature study; experiences; nursing; telefonsjuksköterska uppringare; telefonrådgivning; litteraturstudie; upplevelser; omvårdnad;

    Sammanfattning : Bakgrund: I Sverige kan man nå legitimerade sjuksköterskor per telefon via 1177 och via vårdcentraler. Genom telefonrådgivning utför sjuksköterskor adekvata och välgrundade omvårdnadsbedömningar. Uppringaren vägleds utifrån samtalet till lämplig vårdnivå. LÄS MER

  4. 4. Kollegial handledning på 1177 Vårdguiden : Om att ha dubbla roller i en medarbetardriven organisationsutveckling

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Koss; Sophie Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Dubbla roller; arbetsliv; kvalitetssäkring; medarbetardrivet förändringsarbete; handledning; social identitet;

    Sammanfattning : Att förändra en organisation genom medarbetardrivet förändringsarbete är idag vanligt förekommande. Kvalitetssäkring genom kollegial handledning i hälso- och sjukvården är ett förändringsarbete som innebär att medarbetare får ett ansvar att utveckla och säkra sitt eget och kollegors arbete. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskors och sjuksköterskors reflektioner av arbete med telefonrådgivning i primärvården : En intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Lena Åsblom; [2018]
    Nyckelord :coping; district nurse; primary care; telephone nurse.; coping; distriktssköterska; primärvård; telefonsjuksköterska.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva distriktssköterskors och sjuksköterskors reflektioner av arbete med telefonrådgivning i primärvården. Bakgrund: Telefonrådgivning utgör idag en stor del av sjuksköterskors arbete i primärvården. LÄS MER