Sökning: "telephone nurses"

Visar resultat 1 - 5 av 114 uppsatser innehållade orden telephone nurses.

  1. 1. Hemtjänstpersonalens upplevelser och erfarenheter av behov av stöd från sjuksköterskan/distriktssköterskan vid vård i livets slut i hemmet : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Lisa Johansson; Sara Müntzing; [2024]
    Nyckelord :Content analysis; home care staff; nurse; palliative care; qualitative method; Hemtjänstpersonal; innehållsanalys; kvalitativ metod; palliativ vård; sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hemtjänstpersonalen har en central och viktig roll i den palliativa vården. Hemtjänstpersonalen arbetar ofta patientnära och är den som observerar förändringar i patientens mående. Personalen i hemtjänsten har ett stort ansvar. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors erfarenheter av vårdrelationer vid telefonrådgivning inom primärvården : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)

    Författare :Joanna Andersson; Ator Drammeh; [2023]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Nurse; Nurse-Patient Relations; Primary Health Care; Telenursing; Telephone Advice Service; Erfarenheter; Kommunikation; Primärvård; Sjuksköterska; Telefonrådgivning; Vårdrelation;

    Sammanfattning : Bakgrund: Telefonrådgivning inom eHälsa är ett växande fenomen i och med en allt mer åldrande befolkning och förändringar i demografin. Primärvårdens telefonrådgivning är den första kontakten med hälso- och sjukvården dit patienten ringer för att få hjälp och stöd. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskans upplevelse av telefonrådgivning : systematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Melanie Rasmussen; [2023]
    Nyckelord :Telephone advice; district nurse; experiences; caring conversation; Nyckelord: Telefonrådgivning; distriktssköterska; upplevelser; vårdandesamtal.;

    Sammanfattning : Telefonrådgivning inom primärvård och vid sjukvårdsrådgivningen är en vanlig arbetsuppgift för distriktssköterskor. Distriktssköterskor ska genom icke-visuell kommunikation göra patientssäkra bedömningar och hänvisa uppringaren till rätt vårdnivå, ibland via information i andra hand. LÄS MER

  4. 4. Distriktssköterskors erfarenhet av symtombild och behandlingsbehov hos individer med RLS-associerade symtom vid telefonrådgivning inom primärvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Camilla Strömberg; Alexandra Säwén; [2023]
    Nyckelord :augmentation; communication; diagnosis; prevalence; primary care nursing; Restless legs syndrome; augmentation; diagnos; kommunikation; omvårdnad inom primärvård; prevalens; Restless legs syndrome;

    Sammanfattning : Bakgrund: Restless legs syndrome (RLS) är en vanligt förekommande, underdiagnostiserad neurologisk sjukdom som orsakar lidande hos individen. Distriktssköterskor i telefonrådgivning utgör ofta första patiententkontakten med primärvården. LÄS MER

  5. 5. Distriktssköterskors upplevelser av att möta och bedöma patienter med psykisk ohälsa i primärvårdens telefonrådgivning

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnad

    Författare :Victoria Björkdahl; Elisabet Gulldén; [2023]
    Nyckelord :communication; district nurse; telephone counseling; primary care; mental illness; kommunikation; distriktssköterska; telefonrådgivning; primärvård; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande hälsoproblem i samhället och en av vår tids folksjukdomar. Covid 19-pandemin kan ha bidragit till ökad psykisk ohälsa. Primärvården bedriver första linjens vård och behandlar majoriteten av dessa patienter. LÄS MER