Sökning: "tema fantasi"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tema fantasi.

  1. 1. ”Giraffen får inte plats i cykelkorgen” : En intervjustudie om hur pedagoger på förskolor arbetar kring professionell teater och drama som en estetisk uttrycksform

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Johansson; Nina Juréen; [2019]
    Nyckelord :Kultur; barnteater; drama; förskola; pedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur pedagoger arbetar kring besök vid en teater samt hur de utövar drama på förskolan. Är det betydelsefullt för barn att få uppleva teater och drama? Detta är en kvalitativ studie där vi har utgått ifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Sätt på strumporna nu. Chop chop!” : En kvalitativ studie om barns maktutövande och motstånd i lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lisa Johansson; Catrin Fernholm; [2018]
    Nyckelord :Makt; motstånd; observation; förskola; pedagog; barn; lek;

    Sammanfattning : Syftet med vår kvalitativa studie var att undersöka om barns maktutövande och motstånd i lek yttras på olika sätt beroende på en pedagogs närvaro. Studien bestod av två delstudier, där delstudie 1 undersökte makt och motstånd i lek med en pedagog närvarande. LÄS MER

  3. 3. Patienters upplevelse av vårdmiljö på operations- och intensivvårdsavdelning : Systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Maida Shatri; Anna Garmefelt; [2018]
    Nyckelord :Surgical patients; ICU-patients; patient experiences; healthcare environment; systematic review; life world perspectives; Kirurgiska patienter; IVA-patienter; patienternas upplevelser; vårdmiljö; systematisk litteraturstudie; livsvärldsperspektiv;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Vårdmiljön på operations- och intensivvårdsavdelningen är avancerad och högteknologisk. Att vara patient och behöva vårdas på sjukhus innebär att komma till en främmande miljö med risk att förlora kontroll över sig själv och behöva överlämnas till andra. LÄS MER

  4. 4. Skönlitteratur som läromedel i SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Läromedel; Kunskapskälla; Skönlitteratur; Samhällsorienterade ämnen;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder den skönlitterära boken i SO-ämnena. Utifrån de didaktiska frågorna Varför, Vad, Hur och För Vem? har jag genom kvalitativa intervjuer undersökt sex lärares, i årskurs 1-6, arbete med skönlitteratur i SO. LÄS MER

  5. 5. Skönlitteratur som läromedel i SO-ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Klara Paulsson; [2017]
    Nyckelord :Kunskapskälla; Läromedel; Samhällsorienterade ämnen; Skönlitteratur;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att ta reda på hur lärare använder den skönlitterära boken i SO-ämnena. Utifrån de didaktiska frågorna Varför, Vad, Hur och För Vem? har jag genom kvalitativa intervjuer undersökt sex lärares, i årskurs 1-6, arbete med skönlitteratur i SO. LÄS MER