Sökning: "tema jag i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden tema jag i förskolan.

  1. 1. "Värnar kvinnor mer om miljön då?" : En kvalitativ fokusgruppstudie om förskollärares och barnskötares förståelse för varför genus är nödvändigt för att nå hållbar utveckling

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Lisa Waldeck; [2020]
    Nyckelord :miljö; genus; jämställdhet; hållbar utveckling; förskola; fokusgrupper;

    Sammanfattning : Könsidentitet och miljöfrågor är starkt sammankopplade och föreställningar om kvinnligt och manligt formar vårt sätt att vara och agera. Forskning visar att män i större utsträckning, genom deras sätt att leva, påverkarmiljön mer negativt än kvinnor samtidigt som det är kvinnor som drabbas värst av miljöförändringar. LÄS MER

  2. 2. "Och sen sköt du mig!" : En vetenskaplig essä om barnens vapen- och krigslekar på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Jenny Palo; [2020]
    Nyckelord :gunplay; warplay; preschool; playtheories; vapenlekar; krigslekar; förskola; lekteorier;

    Sammanfattning : This scientific essay deals with children's gun- and war plays in preschool. The story describes the situation, where preschool children are playing pretended gun- and war play. Pedagogues have different opinions about the play, which is problematic. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande och främjande -om tidiga insatser i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Artberger; [2019]
    Nyckelord :Förebyggande arbete; förskolan; pedagogisk dokumentation; specialpedagogens roll; tidiga insatser;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Artberger, Ulrika (2018). Förebyggande och främjande – om tidiga insatser i förskolan. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Lek för lekens skull : En fältstudie av meningsskapande i barnens fria lek på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Malin Löfstrand; [2018]
    Nyckelord :Fri lek; meningsskapande; förskola; Gadamer; horisont; horisontsammansmältning;

    Sammanfattning : Lek som en spontan aktivitet fritt vald av barnen, utan aktiv vuxen-styrning eller lärandemål (s.k. ”fri” lek), är enligt många väldigt viktig för barn. LÄS MER

  5. 5. Leka med språket : En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Haryar Sherwan; [2018]
    Nyckelord :pråkutveckling; språkfrämjande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa mig i hur pedagoger arbetar med språkutveckling i förskolan. Varje individ är olika och vi lär oss på olika sätt, förskolan är barnens arena för lärande och utveckling. Med hjälp av olika metoder arbetar pedagoger på ett utvecklande sätt för att främja varje individs språkutveckling. LÄS MER