Sökning: "tema som språkutvecklande"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tema som språkutvecklande.

  1. 1. Ämnesspråk i samhällsorienterade ämnen : Genom transaktioner, genrepedagogik och ämnesövergripande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Carolina Cullin; Linnea Strömberg; [2024]
    Nyckelord :genrepedagogik; mellanstadiet; samhällsorienterad undervisning; skolspråk; språkutveckling; vardagsspråk; transaktioner; ämneslitteracitet; ämnesspråk; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan arbeta språkutvecklande, och stötta elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena. Avsikten med arbetet är att besvara huvudfrågan: Hur kan elevers ämnesspråk i de samhällsorienterade ämnena stöttas? För att svara på huvudfrågan har vi använt oss av tre underfrågor, dessa tre underfrågor fungerar även som ett genomgående tema i vårt arbete: Vilken roll har transaktioner i språkutveckling? Hur kan genrepedagogik stötta ämnesspråken? Vilka språkutvecklande möjligheter har ämnesövergripande undervisning? Bakgrunden till kunskapsöversikten är att elever ofta upplever en språkchock under mellanstadiet då språket i skolan avancerar och ställer höga krav på eleverna. LÄS MER

  2. 2. Leka med språket : En kvalitativ studieom språkutvecklande arbetssätt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Haryar Sherwan; [2018]
    Nyckelord :pråkutveckling; språkfrämjande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att fördjupa mig i hur pedagoger arbetar med språkutveckling i förskolan. Varje individ är olika och vi lär oss på olika sätt, förskolan är barnens arena för lärande och utveckling. Med hjälp av olika metoder arbetar pedagoger på ett utvecklande sätt för att främja varje individs språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Högläsning som pedagogiskt verktyg : Förskollärares syn på högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Anton Edeblom; [2017]
    Nyckelord :Språkutveckling; boksamtal; förskolepedagogik; läsvila;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap angående förskollärares förhållande till högläsning. I studien gjordes kvalitativa intervjuer med yrkesverksamma förskollärare, där frågorna handlade om deras syfte, metodik och material för högläsning. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal : Fördjupa och bearbeta intryck av högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Lena Olsson; Inga-Lill Svensson; [2010]
    Nyckelord :Förskola; boksamtal; språkutveckling.;

    Sammanfattning :  Syftet med uppsatsen är att undersöka om och hur några förskollärare använder sig av boksamtal vid högläsning för att bearbeta dess innehåll, samt om de upplever boksamtal som en metod för att förstärka språkutvecklingen hos barn i 3-5 års ålder. För att undersöka förskollärares arbete med boksamtal, har en kvalitativ metod tillämpats genom enkätutskick till nio kommunala förskolor. LÄS MER

  5. 5. Ska jag lära mig något eller bara sitta still? -en studie om lärares syfte med högläsningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Josefine Hult; [2010]
    Nyckelord :högläsning; dialog; språkutveckling; tema tematisk anknytning; föreställningsvärldar; proximal utvecklingszon; erfarenhetspedagogisk utgångspunkt; läsargemenskap;

    Sammanfattning : Sammandrag Syftet med detta examensarbete var att ta undersöka hur lärare resonerar kring högläsning i klassrummet samt hur de grundar sina val till den. Utifrån syftet har jag använt mig av två frågeställningar som har legat till grund för den kvalitativa intervjun som jag har genomfört med sex lärare. LÄS MER