Sökning: "temaarbete på förskolan utifrån läroplan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden temaarbete på förskolan utifrån läroplan.

  1. 1. Icke-mänskliga aktörer i ett förändrat uppdrag : En kvalitativ studie om hur posthumanistisk teori kan bidra till förskolans kvalitet och måluppfyllelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Caroline Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; kvalitet; systematiskt kvalitetsarbete; temaarbete; aktör-nätverksteori; posthumanism;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur posthumanistisk teori kan bidra till måluppfyllelse och kvalitet i förskolan genom att synliggöra relationer mellan aktörer i ett tematiskt arbetssätt. Forskningsfrågor som ämnar svara på detta är; hur samverkar pedagoger, barn samt icke-mänskliga ting i förskolans temaarbete? Samt vilka handlingar möjliggörs därigenom för det systematiska kvalitetsarbetet? Problemområdet beskrivs utifrån stora skillnader i kvalitet mellan förskolor samt att undervisning i samband med den reviderade läroplanen tar stöd i nya teorier. LÄS MER

  2. 2. ”Risken är att det blir för mycket skola, och det vill vi inte” En intervjuundersökning kring hur förskollärare talar om lärandet i förskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anne-Maj Svensson; Christine Steneby; [2013]
    Nyckelord :Förskola; utveckling och lärande; ämnesområden; me;

    Sammanfattning : SammanfattningVår undersökning syftar till att ta reda på hur förskollärare talar om lärandet i och med det förändrade uppdraget,samt att ta reda på hur förskollärare säger sig främja ett lustfyllt lärande utifrån att lärandet inom flera områdenhar förstärkts i den reviderade läroplan för förskolan. För att kunna ta reda på detta har i valt att göradjupintervjuer med sex förskollärare verksamma på två olika förskolor i olika kommuner. LÄS MER

  3. 3. ”Naturliga samtal” : en studie av kommunikationens innehåll kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan

    M1-uppsats, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

    Författare :Maria Eriksson; Monika Sahlin; [2009]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; kommunikation; naturvetenskapsdidaktik; videoobservation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur naturvetenskap blir synlig i kommunikation kring naturvetenskapliga aktiviteter i förskolan. Vi har funnit få studier som behandlar naturvetenskapsdidaktik i förskolan och vår ambition med studien är att fylla en del av denna lucka. LÄS MER