Sökning: "temadag i skolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden temadag i skolan.

  1. 1. “Åskorange, viskar jag, skrapsårsröd, viskar mormor.” : En studie om elevers uppfattning av temat i bok

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Hanna Svenningson Östlin; [2023]
    Nyckelord :boksamtal; att läsa mellan raderna; läsprocessen; tema; faser;

    Sammanfattning : Det finns en mängd forskning som lyfter fram på vilket sätt lärare arbetar med skönlitteratur i skolan. Eftersom tidigare forskning vanligtvis lyfter upp arbetet med skönlitteratur utifrån lärarens perspektiv, syftar denna studie till att undersöka elevernas uppfattning av lärarens val av bok. LÄS MER

  2. 2. När det ofattbara händer : Om krishantering och krishanteringsplaner i skolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Renata Otto; Ingela Rosengren; [2010]
    Nyckelord :kris; krishantering; krishanteringsplaner; barn i sorg; pedagogens roll.;

    Sammanfattning : Hur förberedda är skolorna idag om det uppstår kriser? Vi har velat undersöka hur pedagoger förhåller sig till krishantering i skolan. De resultat som vi fick fram genom kvalitativa intervjuer med lärare, var att det inte fanns en stor kunskap inom området på de två utvalda skolorna och att det fanns behov av att utveckla och bearbeta krishanteringsplaner. LÄS MER

  3. 3. Livskunskap : En studie i efterfrågan på viktiga livsfrågors plats i skolan

    Kandidat-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Nina Ekeberg; [2008]
    Nyckelord :Livskunskap; EQ - Emotionell intelligens; social kompetens; empati; motivation; respekt; självkännedom;

    Sammanfattning : Some schools and municipalities have introduced a subject on the school schedule called life knowledge, even though the state or national curriculum have no requirement for this. How-ever, life knowledge is regarded by some commentators to be too vague a subject, and that the questions raised by the subject should be included in all school teaching rather than being singled out as a specific subject, Traditionally, schools’ view on education is that facts are considered more important than, for instance, social competence. LÄS MER