Sökning: "temapark"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet temapark.

  1. 1. Orienten i Köpenhamn: Hur Tivoli visualiserar Orienten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för konsthistoria och visuella studier

    Författare :Rebecca Werholt; [2023]
    Nyckelord :temapark; nöjespark; Tivoli; Köpenhamn; fenomenologi; Christian Norberg-Schulz; Gernot Böhme; arkitektur; orientalism; postkolonialism; Edward Said; Homi K. Bhabha; Orienten; Occidenten; hybriditet; Den Andre; Arts and Architecture;

    Sammanfattning : The Orient in Copenhagen: How Tivoli Gardens visualises the Orient This essay analyses the theme park Tivoli Gardens in Copenhagen, and its use of Orientalism. The aim is to understand how Tivoli uses architectural and decorative elements to create an atmosphere of the Orient, as well as how the park’s visualisation of the Orient can be understood through a postcolonial perspective. LÄS MER

  2. 2. När sagan möter krisen :  En turismvetenskaplig studie om Astrid Lindgrens Värld under pandemins grepp 

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Ellen Waern; Ellinore Wagnervik; [2021]
    Nyckelord :Upplevelse; upplevelserum; sociala interaktioner; pandemi; COVID-19;

    Sammanfattning : Astrid Lindgrens Värld (ALV) är en väletablerad temapark beläget i Sverige och öppnade år 1981 upp portarna första gången för att sedan, år efter år erbjuda upplevelser till sin växande besökarskara. Miljöerna där sagorna hör hemma utvecklas och karaktärerna kan genom parken komma till liv och därmed bestå i besökarnas hjärtan. LÄS MER

  3. 3. Vad gör en god temaparksdesign? : en förstudie, teorigenomgång och gestaltningsförslag av en framtida expansion för Liseberg

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Andrèe Olsson; [2017]
    Nyckelord :temapark; nöjespark; tematiserade landskap; rekreativa platser; Göteborg; Liseberg; Disneyland; Six Flags; Cedar Fair;

    Sammanfattning : Tematiserade landskap har varit en del av mänsklighetens historia i över 4000 år. Iscensatta landskap användes tidigt i parker och föranledde uppförandet av marknader och sedermera lustträdgårdar. LÄS MER

  4. 4. Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft : En kvalitativ studie om varumärkesutveckling för turistdestinationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Ellinor Olsson; Linn Stalbohm; [2015]
    Nyckelord :Turistdestination; varumärke; utveckling; attraktionskraft; temapark; destinationsvarumärke; upplevelse; förväntningar;

    Sammanfattning : Titel: Man måste ha den rätta knycken för att öka sin attraktionskraft. Frågeställning: Hur bör turistdestinationer utveckla sitt starka varumärke för att öka destinationens attraktionskraft? Syfte: Vi ämnar i och med denna studie undersöka potentiella utvecklingsmöjligheter och tänkbara strategier som kan vara användbara för ALV och andra turistdestinationer med starka varumärken. LÄS MER