Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Att skapa tillit i skolans kultur : Analyser av åtta specialpedagogers skildringar av sitt arbete för en tillitskultur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Helena Korall; Therese Stenberg; [2022]
    Nyckelord :School trust; relational competence; social climate; special educator; organization;

    Sammanfattning : I den här studien undersökte vi hur specialpedagoger tolkade fenomenet tillit i relation till sin yrkesutövning. Vi ville också ta reda på vilka möjligheter och organisatoriska förutsättningar för att skapa tillit de beskrev sig ha på sina arbetsplatser. LÄS MER

  2. 2. Förstärk karaktären med markmaterial : en undersökning om hur markmaterial förstärker karaktärer på tematiserade platser

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Oskar Persson; [2016]
    Nyckelord :förstärka karaktär; markläggning; markmaterial; nöjespark; tematiserad miljö;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka och analysera hur markmaterial används för att förstärka karaktärer i en tematiserad miljö. Tematiserad miljö innebär en miljö som ska efterlikna en verklig eller påhittad miljö på en plats. LÄS MER

  3. 3. "Det var något som hände, det var ju inte så att jag inte ville gå" : en studie där elevens handling i form av skolk tolkas utifrån ett kontextuellt och ungdomskulturellt perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Sara Johansson; Linda Wiktorsson; [2010]
    Nyckelord :Truancy; pupil; teacher; school; institution; approach; holistic perspective; contextual perspective; Pygmalion effect; youth culture.; Skolk; elev; lärare; skola; institution; förhållningssätt; holistiskt perspektiv; kontextuellt perspektiv; Pygmalioneffekten; ungdomskultur;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka i vilken omfattning gymnasieelevers skolk är ett uttryck på brister inom skolans verksamhet. Utifrån syftet har två frågeställningar framkommit: Hur påverkar skolan som institution frekvensen av skolk? Vilket förändringsarbete bör ske inom skolan för att minska frekvensen av skolk? De perspektiv studien utgår ifrån är, kontextuellt samt ungdomskulturellt. LÄS MER