Sökning: "tematisk bindning"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden tematisk bindning.

  1. 1. Akademiskt ledarskap : Studenters upplevelser av ledarskap och dess innebörd inom en idrottslärarutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Jacob Starby; Filip Nurmela; [2023]
    Nyckelord :academic leadership; leadership; sports pedagogy; physical and health teacher education; physical and health education; student teacher; akademiskt ledarskap; ledarskap; idrottspedagogik; idrottslärarutbildning; idrott och hälsa; lärarstudent;

    Sammanfattning : Lärare är en av de viktigaste skolrelaterade faktorerna angående elevers akademiska lärande. Akademiskt ledarskap inom lärarprofessionen har enligt tidigare forskning en väsentlig del i elevers skolresultat. LÄS MER

  2. 2. Textbindning i gymnasieelevers texter : En undersökning om hur användning av tematisk bindning och logiska betydelsemarkörer korrelerar med betyg i svenskämnets skrivundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emilia Lindstedt; [2023]
    Nyckelord :Textbindning; skrivutveckling; tema-rema-struktur; logiska betydelsemarkörer; satskomplex; textuella satsadverbial; grammatikundervisning; gymnasieskolan; svenska;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att de positiva effekterna av integrerad grammatikundervisning i förstaspråksämnet är avhängiga av att grammatikundervisningen är anpassad efter elevers behov och kunskapsnivå, vilket även är något som genomsyrar gymnasieskolans läroplan och en förutsättning för att kunna ge alla elever möjlighet att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. När det gäller svenskämnet och elevernas skrivutveckling förväntas eleverna under sin gymnasietid lämna den mer talspråkliga stil de träder in i skolvärlden med och i stället utveckla en mer formell stil, varvid förmågan att ordna och skapa samband mellan olika satser blir en viktig aspekt för elever att utveckla och ett relevant innehåll för grammatikundervisningen att behandla. LÄS MER

  3. 3. “Att föreställa sig och relatera till denhär individen som rätt mycket finns i fantasin – det är ju en konst” - psykologers erfarenhet och upplevelse av arbetet med prenatal bindning: en intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Ebba Lindecrantz; Jessica Håkansson; [2022]
    Nyckelord :prenatal attachment; prenatal bonding; becoming a parent; psychological pregnancy; emotional bond; prenatal anknytning; prenatal bindning; föräldrablivande; psykologisk graviditet; emotionellt band;

    Sammanfattning : Föräldrablivandet är en process som startar redan under graviditeten, då förälderns emotionella band till sitt ofödda barn – den prenatala bindningen – har visat sig ha en betydande inverkan på barnets framtida utveckling och hälsa. Denna prenatala bindning är ett område som har tenderat att förbli ouppmärksammat i den kliniska verksamheten och delvis även inom forskningen, trots att brister i bindning har lyfts fram som bland det allvarligaste inom området. LÄS MER

  4. 4. Animationer i kemiundervisningen : Ett vägledande material för användning av animationer i kemiundervisningen i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Matthias Hultin; Emma Perhult; [2020]
    Nyckelord :animations; chemistry education; learning; didactics; prior knowledge; animationer; kemiundervisning; lärande; didaktik; förkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att undersöka animationer i kemiundervisning på gymnasieskolan. Mer specifikt: att utreda hur animationer för närvarande används i undervisningen, vilken betydelse förkunskaper har på elevens förståelse av animationer och även hur förståelsen påverkas av animationens design. LÄS MER

  5. 5. Dimensioner av elevtexter : En mixed-methods studie av elevsvar från nationella proven i svenska i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Matilda Holst Lidfors; Ellen Simmerlein; [2020]
    Nyckelord :Nationella prov; svenska; årskurs 6; ordvariation; sammansatta ord; korta långa ord; nominalfraser med dess bestämningar; tematisk bindning; referensbindning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra elevproducerade berättande texter från nationella proven i svenska i årskurs 6 utifrån olika dimensioner av textanalys. Den teoretiska utgångspunkten som studien vilar på är systemisk funktionell lingvistik, framtagen av Michael Halliday. LÄS MER