Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 20 av 93 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Att (o)synliggöra ett behov – en analys av kammarrättens bedömningar avseende kontaktperson enligt 9 § 4 LSS.
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Föreliggande studie riktar fokus mot att analysera kammarrättsdomar gällande insatsen kontaktperson enligt 9 § 4 LSS. Studien syftar till att undersöka hur begreppet socialt isolerad beskrivs i kammarrättsdomar avseende insatsen kontaktperson enligt 9 § 4 LSS samt hur kammarrättens språkbruk kan ses som en form av maktbruk. LÄS MER
17. ”Hungriga vargar jagar bäst” : En diskursanalys av lönearbetsnormens representationer från Sveriges riksdagspartier 2017-2021
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Normativt brukar lönearbetet idag ses som ett levnadssätt och en självklarhet. Denna uppsats handlar om de diskursiva uttrycken om lönearbetsnormen mellan 2017-2021. Syftet har varit att synliggöra och förstå hur lönearbetsnormen skapas och reproduceras i den politiska diskursen. LÄS MER
18. "Jag tror jag har en del kunskap" : En diskurspsykologisk studie om förskollärares kompetens i flerspråkig språkutveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka och analysera förskollärares berättelser om hur de arbetar med flerspråkiga barns förutsättningar till en likvärdig utbildning i utbildningsspråket som i sitt modersmål, vilket besvaras genom forskningsfrågorna: hur berättar förskollärare att de ger barn med annat modersmål förutsättningar att utveckla utbildningsspråket? och hur berättar förskollärare om sin kompetens att bedriva modersmålsundervisning i förskolan? Genom problemområde vill vi med studien fördjupa oss i verksamma förskollärares berättelser om sin kompetens att bedriva en likvärdig utbildning i utbildningsspråket som i barnens modersmål. Då Palla och Roth (2018) ställer sig kritiska till om ansvaret enbart ligger på den enskilda förskolläraren eller om det behövs personalresurser som kan barnens modersmål som till exempel flerspråkig personal och tolk. LÄS MER
19. "Hos oss är kommunikation helt enkelt viktigt" : En diskursanalytisk studie om kommunikatörsrollen i offentlighetens tjänst
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Kommunikatörerna i offentlig sektor har blivit allt fler under de senaste decennierna, och de växande kommunikationsavdelningarna och kommunikatörsrollen har varit en omdiskuterad och uppmärksammad fråga bland såväl ledarskribenter som kommunikatörer. Mot denna bakgrund väcktes frågan som utgör startpunkten för denna studie: vad är det egentligen för idéer, ideal och underliggande diskurser om kommunikation som kan ha bidragit till eller legat bakom legitimeringen av denna utveckling?Studiens övergripande syfte är att undersöka vilka idéer och diskurser om kommunikation som bidragit till att legitimera de växande kommunikationsavdelningarna hos många kommunala, regionala och statliga verksamheter. LÄS MER
20. ”Jag brinner ju för byn” : lanthandlares roll i dagens landsbygdssamhälle samt vilken syn de har på de vanligaste stöden
Magister-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : I denna uppsats undersöks lanthandlares uppfattningar och förutsättningar för att kunna bedriva en lanthandel i gles- eller landsbygd. Genom kvalitativa intervjuer och observationer med sex stycken butiksföreståndare eller butiksbiträden, från Dalarna, Kronoberg samt Hallands län, har information inhämtats för att kunna svara på upp-satsens frågeställningar. LÄS MER