Sökning: "tematisk diskursanalys"

Visar resultat 21 - 25 av 93 uppsatser innehållade orden tematisk diskursanalys.

  1. 21. SERVICEVÄNLIG : Undersökning av marknadisering i platsannonser för folkbibliotekarier

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Persson; [2020]
    Nyckelord :marknadisering; platsannonser; folkbibliotek; bibliotekarier; servicefokus;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar ämnet marknadisering i platsannonsernas kravspecifikation för bibliotekarier till folkbiblioteken. De metoder som har används är tematisk analys av platsannonsernas innehåll för år 2020 samt 2000 och kritisk diskursanalys med utgångpunkt i den tematiska analysen samt intervjuer som gjorts på e-mail med bibliotekschefer på folkbibliotek. LÄS MER

  2. 22. Fundamentalism eller terrorism? : En diskursanalys av elevers uppfattningar om begreppen religiös fundamentalism och religiöst motiverad terrorism

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emma Johansson; Ida Nilsson; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; orientalism; islamofobi; religiös fundamentalism; religiöst motiverad terrorism; högstadieelever; gymnasium; skola; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studie utforskar elevers diskurser kring begreppen religiös fundamentalism och religiöst motiverad terror. Mer specifikt undersökt elevers diskurs utifrån frågeställningarna: (1.) Vilken diskurs har eleverna kring begreppen fundamentalism och terrorism? (2. LÄS MER

  3. 23. Låt oss prata hållbart: Om hållbarhetsdiskurser i svensk varumärkeskommunikation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malin Svensson; [2019]
    Nyckelord :greenwashing; hållbarhetsdiskurs; kritisk diskursanalys; paradox; retorisk bildanalys; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Uppsatsen belyser hur hållbarhetsdiskurser används inom svensk varumärkeskommunikation och diskuterar hur detta kan påverka konsumentens uppfattning av klimatfrågan. Tre övergri-pande hållbarhetsdiskurser kunde identifieras i tidigare forskning och undersöktes genom en tematisk sammanställning av hemsidekommunikation från Sveriges 20 högst rankade hållbara konsumentföretag (enligt Sustainable Brand Index™, 2019). LÄS MER

  4. 24. Svenska skoltornet håller på att rasa. : En kritisk diskursanalys om medias framställning av SverigesPISA resultat inför riksdagsvalet 2014.

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Henriksson; [2019]
    Nyckelord :diskurs; kris; makt; medialisering; Pisa; utbildningspolitik;

    Sammanfattning : Sverige resultat i Pisaundersökningen 2012 skildrades i media som katastrofalt och som en chock. Pisa-chocken var en del av en större diskurs som handlade om krisen i svenska skolan. LÄS MER

  5. 25. LÄRARYRKET INRAMAT: : En diskursanalytisk studie av hur svenska mediergestaltat läraryrket inför valen 2010 och 2018

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Erik Löfgren; [2019]
    Nyckelord :Gestaltning; valrörelse; lärare; skolpolitik; diskursanalys;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en fallstudie där gestaltningsteori används för att analysera hur tvåolika typer av svenska tidningsmedier har gestaltat läraryrket i två olika valrörelserdär den skolpolitiska frågan stått i centrum: 2010 och 2018.Materialet utgörs av totalt 114 artiklar som hämtats från dagstidningarna DagensNyheter och Aftonbladet samt från de två fackliga tidningarna Lärarnas Tidning ochSkolvärlden och som alla publicerats under de sista tre veckorna innan respektive val. LÄS MER