Sökning: "tematisk fördjupning"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden tematisk fördjupning.
1. Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
2. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbeteSammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER
3. Användning och upplevelser av sociala medier i utbildningssammanhang : En studie om användningen av IKT-verktyg bland universitetsstudenter
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har med ett snabbt tempo infört diverse verktyg och hjälpmedel för att effektivisera och underlätta flertalet områden i våra liv. Inom utbildning finns numera olika versioner av utbildningsplattformar och verktyg för att distribuera information, samarbeta och kommunicera. LÄS MER
4. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/MedieteknikSammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER
5. "HBTQI-GLASÖGONEN BEHÖVER JAG INTE AKTIVT TA PÅ MIG LÄNGRE" : En intervjustudie om barnmorskors erfarenheter av att arbeta normkritiskt på ungdomsmottagning
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Unga hbtqi-personers sexualitet påverkar deras mående. Att få tala med en professionell person med hbtqi-kompetens om sin sexualitet bidrar till ett bättre välbefinnande för hbtqi-ungdomar. Alla personer ska bemötas på ett likvärdigt sätt oavsett sexualitet, men trots det upplever hbtqi-personer ett varierat bemötande. LÄS MER