Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elevens lärande i centrum : Utifrån en sociokulturell fördjupning och ett läroplansteoretiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Nazlie Maksuti; Anton Saarela; [2023]
    Nyckelord :Matematikundervisning; läroplan; faktorer;

    Sammanfattning : Studiens syftar till att undersöka lärares tankar kring vad som påverkar elevers lärande i matematikämnet och hur de tänker kring förankring av styrdokument i sin egen matematikundervisning. Studien har en kvalitativ inriktning där datainsamlingsmetoden har varit personliga, semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Barn som växer upp och går i skolan i ett särskilt utsatt område : En kvalitativ studie

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Frida Mann; Erika Alvhage; [2023]
    Nyckelord :Low socio-economic status; particularly vulnerable areas; risk and protective factors; antisocial norm breaking behavior; ecological explanatory model and girls.; Låg socioekonomisk status; särskilt utsatta områden; risk- och skyddsfaktorer; antisocialt normbrytande beteende; den ekologiska förklaringsmodellen och flickor.;

    Sammanfattning : This report examines the risk and protective factors that the students who live and attend school in a particularly vulnerable area have, according to the “school personnel”, that are linked to antisocial and norm-breaking behavior. A particular targeting has been made for the girl’s risk- and protective factors. LÄS MER

  3. 3. Användning och upplevelser av sociala medier i utbildningssammanhang : En studie om användningen av IKT-verktyg bland universitetsstudenter

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Julia Lindström; [2023]
    Nyckelord :IKT; sociala medier; studenter; inlärning; universitet;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har med ett snabbt tempo infört diverse verktyg och hjälpmedel för att effektivisera och underlätta flertalet områden i våra liv. Inom utbildning finns numera olika versioner av utbildningsplattformar och verktyg för att distribuera information, samarbeta och kommunicera. LÄS MER

  4. 4. The Impact of Diegetic and Non-diegetic User Interfaces on the Player Experience in FPS Games

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medieteknik

    Författare :Aryan Khazanehdarloo; Karim Mohamed; [2022]
    Nyckelord :Diegetic Interface; Non-diegetic interface; User Interface; Player Experience; Immersion; Game difficulty; First-person shooter; Diegetisk gränssnitt; Icke-diegetisk gränssnitt; Användargränssnitt; Spelupplevelse; Immersion; Spelsvårighetsgrad; Förstapersonsskjutare;

    Sammanfattning : In this study, a video game prototype was developed to research the impacts of diegetic and non-diegetic interfaces on two facets of player experience in the context of video games, game difficulty and immersion. A total of 10 participants took part in a play session where they played the prototype, which was followed by semi-structured interviews where the participants discussed their perceived player experience. LÄS MER

  5. 5. "HBTQI-GLASÖGONEN BEHÖVER JAG INTE AKTIVT TA PÅ MIG LÄNGRE" : En intervjustudie om barnmorskors erfarenheter av att arbeta normkritiskt på ungdomsmottagning

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Sara Hemphälä; [2022]
    Nyckelord :Barnmorska; Hbtqi ; Sexuell och reproduktiv hälsa; Tematisk analys; Ungdomar; Ungdomsmottagning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Unga hbtqi-personers sexualitet påverkar deras mående. Att få tala med en professionell person med hbtqi-kompetens om sin sexualitet bidrar till ett bättre välbefinnande för hbtqi-ungdomar. Alla personer ska bemötas på ett likvärdigt sätt oavsett sexualitet, men trots det upplever hbtqi-personer ett varierat bemötande. LÄS MER