Sökning: "tematisk fördjupning"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden tematisk fördjupning.

  1. 11. Ska vi låta boken styra? : Lärares erfarenheter av att arbeta med respektive utan matematikbok

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Andersson; Anna-Clara Karlman; [2018]
    Nyckelord :livsvärldsteorin; matematikbok; varierad undervisning; undervisningens utformning;

    Sammanfattning : I skolan har läroböcker länge haft en framträdande och central roll i matematikundervisningen. Det har visat sig att allt fler lärare har börjat välja bort boken i undervisningen och istället arbeta mer varierat. LÄS MER

  2. 12. Djurens roll i förskolan : En fallstudie om två förskolor med djurinriktning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Erika Jiremyr; Sanja Magnfält; [2016]
    Nyckelord :Djur; Förskola; Sociokulturellt perspektiv; Speciell- och traditionell inriktning; Aktivitetstriangeln;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att, genom observationer, undersöka djurens roll i förskolans verksamhet. Syftet är således att skildra de pedagogiska lärprocesser som förekommer i förskolor som involverar djur i sin dagliga verksamhet, bidra med kunskaper om hur djur kan påverka förskolans verksamhet och hur djurhållning kan tillämpas i den traditionella förskolan. LÄS MER

  3. 13. Att tala om sexualitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Psykoterapi

    Författare :Stina Lindbäck; [2016]
    Nyckelord :sexualitet terapirummet bekväm erfarenheter;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka klienters erfarenheter och tankar kring att samtala om sexualitet i terapirummet. I försöket att besvara detta genomfördes intervjuer med tre individer som samtliga hade erfarenhet av lång psykodynamisk terapi bakom sig och terapi vid flera tillfällen. LÄS MER

  4. 14. Termen särskola : Upplevelser utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Maria Segerholm; Malin Stålklint; [2015]
    Nyckelord :special curriculum; mild intellectual disability; terminology; categorization; social constructionism; gymnasiesärskolan; lindrig utvecklingsstörning; terminologi; kategorisering; social konstruktionism;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på empiri från två genomförda fokusgrupper med syftet att undersöka hur elever med lindrig utvecklingsstörning på gymnasiesärskolan upplever termen särskola. Den teoretiska referensram som använts är ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med sär-skild fördjupning på teorier om kategorisering. LÄS MER

  5. 15. Stress och negativ förstärkning - En beteendeanalytisk studie om att vara lärare i svenska skolor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Katarina Karringer; [2014]
    Nyckelord :work related stress; psychosocial work environment; teachers; applied behavior analysis ABA ; psykosocial arbetsmiljö; arbetsrelaterad stress; lärare; tillämpad beteendeanalys; organizational behavior management OBM ; Social Sciences; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : En explorativ beteendeanalytisk studie genomfördes i syfte att studera arbetsrelaterad stress hos hög- och mellanstadielärare i svenska grundskolor. Åtta lärare från fem skolor deltog i studien. Lärarna observerades och intervjuades under varsin arbetsdag. LÄS MER