Sökning: "tematisk fördjupning"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden tematisk fördjupning.
11. Ska vi låta boken styra? : Lärares erfarenheter av att arbeta med respektive utan matematikbok
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I skolan har läroböcker länge haft en framträdande och central roll i matematikundervisningen. Det har visat sig att allt fler lärare har börjat välja bort boken i undervisningen och istället arbeta mer varierat. LÄS MER
12. Djurens roll i förskolan : En fallstudie om två förskolor med djurinriktning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILDSammanfattning : Studiens syfte är att, genom observationer, undersöka djurens roll i förskolans verksamhet. Syftet är således att skildra de pedagogiska lärprocesser som förekommer i förskolor som involverar djur i sin dagliga verksamhet, bidra med kunskaper om hur djur kan påverka förskolans verksamhet och hur djurhållning kan tillämpas i den traditionella förskolan. LÄS MER
13. Att tala om sexualitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/PsykoterapiSammanfattning : Sammanfattning Studiens syfte var att undersöka klienters erfarenheter och tankar kring att samtala om sexualitet i terapirummet. I försöket att besvara detta genomfördes intervjuer med tre individer som samtliga hade erfarenhet av lång psykodynamisk terapi bakom sig och terapi vid flera tillfällen. LÄS MER
14. Termen särskola : Upplevelser utifrån ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbeteSammanfattning : Denna studie bygger på empiri från två genomförda fokusgrupper med syftet att undersöka hur elever med lindrig utvecklingsstörning på gymnasiesärskolan upplever termen särskola. Den teoretiska referensram som använts är ett socialkonstruktionistiskt perspektiv med sär-skild fördjupning på teorier om kategorisering. LÄS MER
15. Stress och negativ förstärkning - En beteendeanalytisk studie om att vara lärare i svenska skolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : En explorativ beteendeanalytisk studie genomfördes i syfte att studera arbetsrelaterad stress hos hög- och mellanstadielärare i svenska grundskolor. Åtta lärare från fem skolor deltog i studien. Lärarna observerades och intervjuades under varsin arbetsdag. LÄS MER