Sökning: "tematiska intervjuer"

Visar resultat 1 - 5 av 393 uppsatser innehållade orden tematiska intervjuer.

  1. 1. Social integration av barn med autism i den svenska kommunala grundskolan - Sociala relationer och acceptans mellan barn

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Cabdinasir Mohamed; [2024-02-14]
    Nyckelord :Social integration;

    Sammanfattning : Sedan 2011 allt fler barn med autism tas emot idag i den svenska grundskolor eftersom de inte längre har rätt till grundsärskolan utan signifikanta intellektuella funktionsnedsättningar (SFS, 2010:800). Dock, vissa studier har visat att barn med autism i grundskolan är ensamma och är mindre accepterade av sina kamrater (Chamberlain et al; 2007). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers organisatoriska förutsättningar för att arbeta hälso- främjande och förebyggande En kvalitativ intervjustudie om specialpedagogers elevhälsoarbete i den lokala organisationen. -möjligheter och hinder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Emma Lindkvist; Lisa Karlsson; [2024-02-05]
    Nyckelord :specialpedagog; hälsofrämjande och förebyggande; organisation; elevhälsa; ledarskap; rektor;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur sju specialpedagoger verksamma i skolans lägre åldrar beskriver deras organisatoriska förutsättningar för att bedriva hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Vi vill ta reda på vilka organisatoriska faktorer och arbetsuppgifter som hindrar eller möjliggör det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  3. 3. Barn i behov av särskilt stöd : En studie om vad pedagoger på landsbygdsförskolor berättar om sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Jönsson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dilemmaperspektiv; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; förskola; inkludering; landsbygden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger på landsbygdsförskolor beskriver att de arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt hur de upplever att de arbetar med att inkludera barnen i behov av särskilt stöd i resterande barngrupp. Detta har undersökts genom semistrukturerade intervjuer med två förskollärare och en specialpedagog placerade på tre landsbygdsförskolor utspridda i Sverige. LÄS MER

  4. 4. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  5. 5. Rektorer och ungdomsbrotten : Om yrkesroll, kontroll och ansvar

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Moa Sputh; [2024]
    Nyckelord :kontroll; prevention; ungdomskriminalitet; ansvar.;

    Sammanfattning : Studien belyser vilken funktion rektorer anser sig ha till ungdomskriminalitet utifrån sin yrkesroll, samt vilket ansvar och funktion rektorer anser att skolan har gentemot ungdomskriminalitet. För att synliggöra och vidare analysera rektorers förhållningssätt har ett teoretiskt ramverk skapats med grund i Hirschis (1969) kontrollteori om sociala band. LÄS MER