Sökning: "tematiskt arbete historia"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden tematiskt arbete historia.

  1. 1. Mjölk och honung : En studie av Jesajabokens reception i Lukasevangeliet och Apostlagärningarna med fokus på det frälsningshistoriska narrativet.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Charlotta Hildesjö Andersson; [2021]
    Nyckelord :Jesaja; Lukas; frälsningshistoria;

    Sammanfattning : Rubriken för denna uppsats är ”Mjölk och honung - en receptionshistorisk, komparativ studie av användningen av Jesaja i Lukas frälsningshistoriska narrativ." Den rubriken och en nyfikenhet på hur Jesaja använts, dels i sin egen tillkomsttid och dels i Lukasevangeliets och Apostlagärningarnas kontext, ledde fram till problemformuleringen som lyder: Vilken funktion har Jesaja i det frälsningshistoriska narrativet i Lukasevangeliet och Apostlagärningarna? I uppsatsen bearbetas Jesajabakgrunden gällande såväl teologi som den allmänna kontexten i korthet som senare i studien får stå i relation till Lukasevangeliet och Apostlagärningarna. LÄS MER

  2. 2. Historiemedvetande : begreppets betydelse och tillämpning i undervisningen för årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Elin Winberg; Kajsa Gundmark; [2021]
    Nyckelord :grundskola; historia; historiemedvetande; historieundervisning; metodologi; tidsuppfattning; undervisningsmaterial;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att få kunskap om lärares syn på begreppet historiemedvetande. Vi vill också få kunskap om hur det utvecklas med hjälp av historieundervisningen i årskurs 1-3 med fokus på metod och material. Detta eftersom historiemedvetande som begrepp är omstritt. LÄS MER

  3. 3. Hjälper det alltid att vända andra kinden till? : Hur gestaltas mobbning i Jonas Gardells roman Ett ufo gör entré och Gilla ”hata horan!” av Johanna Nilsson? Hur kan innehållet användas meningsfullt i undervisning på högstadiet?

    M1-uppsats, Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Anna Serrander; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om företeelsen mobbning sedd ur olika perspektiv. Mobbning är dock ett stort område, och en problematisk term att förklara. En anledning till det är det kan ta sig uttryck på så många olika sätt. Därför kan man säga att uppsatsen består av två delar. LÄS MER

  4. 4. "Livet måste levas framlänges men förstås baklänges" : en empirisk studie om lärares inställning till begreppen historiemedvetande samt genetiskt och genealogiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Roxanne Ahlenius; Catarina Färjh; [2013]
    Nyckelord :historiemedvetande; genetiskt perspektiv; genealogiskt perspektiv; Lpf94; Gy11; kronologi; tematiskt arbete;

    Sammanfattning : Som historielärare finns olika nyckelbegrepp som är centrala för ämnet historia. Tre av dessa kommer studeras i denna uppsats där syftet är att studera historiemedvetande samt de genetiska och genealogiska perspektiven i relation till lärares verklighet och de båda läroplanerna Lpf94 och Gy11. LÄS MER

  5. 5. Att välja pendling framför flytt : - en intervjustudie om att långdistanspendla till Gällivare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för geografi och ekonomisk historia

    Författare :Erika Hägg; [2013]
    Nyckelord :Långdistanspendling; gruvindustrin; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få förståelse för varför arbetare i gruvnäringen i Gällivare väljer att långdistanspendla istället för att flytta.  Studien undersöker vilka som pendlar och vilka incitament som kan finnas till  pendling, men även vilka är några av de bakomliggande krafterna är till att inte flytta och vilka är som är viktiga för valet att bo kvar. LÄS MER