Sökning: "tematiskt arbete skriva"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden tematiskt arbete skriva.

  1. 1. Att lära sig läsa och skriva med ASL. En kvalitativ studie om lärares upplevelser av ASL i relation till läs- och skrivsvårigheter.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Lennartsson; [2017-11-10]
    Nyckelord :Att skriva sig till läsning; läs- och skrivsvårigheter; läs- och skrivinlärning; IKT – Information- och kommunikationsteknik; dator; stödinsatser;

    Sammanfattning : Att lära elever läsa och skriva är två av skolans viktigaste uppdrag men vägen dit kan se olika ut för elever. Syftet med denna studie är att undersöka vilka möjligheter och svårigheter lärare i årskurs F-2 anser att ASL bidrar till när elever med läs- och skrivsvårigheter ska lära sig läsa och skriva. LÄS MER

  2. 2. Att söka sitt – om det poetiska skrivandets öppningar, utmaningar och innebörder ur ett psykologiskt perspektiv

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Rebecca Vinberg; [2014-09-17]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka kvinnliga poeters upplevelser och erfarenheter av att skriva poesi, utifrån frågan om varför man skriver. Sex poeter intervjuades. LÄS MER

  3. 3. Förebyggande och stödjande arbete som främjar barn i läs- och skrivsvårigheter : en kvalitativ studie i skolår F - 3

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Pernefalk; [2011]
    Nyckelord :läsinlärning; läs – och skrivsvårigheter; särskilt stöd; Freinetpedagogik;

    Sammanfattning : Mitt arbete handlar om hur lärare beskriver att de arbetar med den tidiga läs- och skrivinlärningen samt hur de upptäcker och arbetar stödjande med elever i läs- och skrivsvårigheter. Vidare har jag undersökt i vilken utsträckning lärarna anser att riktad specialundervisning kan hjälpa elever i läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Hur barn kan skapa sammanhang i sitt lärande : Om tematiskt arbete i förskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Frida Goldstrand; Linda Jönsson; [2011]
    Nyckelord :Tematiskt arbetsätt; temaarbete; ämnesintegrerat arbetssätt; förskolan;

    Sammanfattning : Vi har valt att skriva om tematiskt arbete i förskolan. Tematiskt arbete innebär att pedagogen integrerar flera olika ämnen under ett och samma tema. Grundidén är att barnen får möjlighet att utvecklas och lära sig om temat på olika sätt, både teoretiskt och praktiskt. LÄS MER

  5. 5. Elevers användning av matematiska begrepp

    C-uppsats,

    Författare :Malin Mattiasson; [2011]
    Nyckelord :matematiska begrepp; ordförståelse; tematiskt arbe;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningarSyftet med denna studie var att lyfta fram, analysera och diskutera elevers begreppsuppfattning. Jag har kommit i kontakt med enåldersintegrerad klass med elever i åldern 9-11 år, skolår 3-4, och deras tematiska arbete kring människokroppen. LÄS MER