Sökning: "tematiskt arbetssätt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden tematiskt arbetssätt förhållningssätt.

  1. 1. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet i tematiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Ida Jansson; Alexandra Ordén; [2024]
    Nyckelord :Approach; classification; framing; participation; thematic work; Delaktighet; förhållningssätt; inramning; klassifikation; tematiskt arbete;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares förhållningssätt till barns inflytande och delaktighet i tematiskt arbete. LÄS MER

  2. 2. Att arbeta med vuxnas studiemotivation : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter av och arbete med motiverande samtal och deras uppfattningar av samtalsmetoden MI – Motivational Interviewing

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Svetlana Al-Omar; [2022]
    Nyckelord :motivation; motiverande samtal MI; vuxenutbildning; extra anpassningar; relationellt perspektiv; salutogent perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur Komvuxlärare beskriver att de arbetar med motiverande samtal samt deras syn på metoden som en extra anpassning för elever i behov avstöd i vuxenutbildning. För att få svar på mina frågor har jag först studerat tidigare studier som belyser olika typer av forskning kring faktorer som påverkar vuxnas studiemotivation samt implementering av metoden motiverande samtal MI i vuxenpedagogiska verksamheter. LÄS MER

  3. 3. Undervisning i förskolan- ..."det är allt vi gör hela tiden"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sandra Frejdig; Camilla Janzon; [2022]
    Nyckelord :undervisning; förskollärare; lärande; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärares uppfattningar och förhållningssätt till undervisning i förskolan. För att undersöka detta använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer av åtta förskollärare. Det insamlade materialet bearbetades genom ett tematiskt tillvägagångssätt. LÄS MER

  4. 4. Att dra nytta av mångfalden i förskolans verksamhet. : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar av interkulturellt arbete.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Arlasjö Amanda; Ångström Johanna; [2021]
    Nyckelord :Interkulturellt arbete; förskollärare; kvalitativa semistrukturerade intervjuer; sociokulturellt perspektiv; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av och arbetssätt i det interkulturella arbetet i förskolan. Utifrån detta är syftet att bidra med kunskap kring om det finns skillnader i uppfattningar och arbetssätt mellan de förskolor med en hög språklig mångfald respektive en låg grad av detta. LÄS MER

  5. 5. ”Inte ett leende före höstlovet” : En kvalitativ studie om lärares erfarenheter och upplevelser av mottagandet av en ny skolklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Josefin Hugaas; Frida Ström; [2020]
    Nyckelord :ny klass; gruppbildning; relationer; relationell pedagogik; ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur grundskollärare resonerar om arbetet med mottagandet av en ny skolklass. Ämnet är relevant att undersöka närmare eftersom lärare har viss professionell frihet att själva utforma sin undervisning, vilket kan medföra såväl likheter som skillnader i val av arbetssätt och förhållningssätt. LÄS MER