Sökning: "tempusanvändning"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet tempusanvändning.

  1. 1. ESTETISKA LÄRPROCESSER SOM METOD FÖR ATT UTVECKLA ELEVERS TEMPUSANVÄNDNING I SKOLÄMNET ENGELSKA : En interventionsstudie i en svensk grundskola i årskurs 4

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paulina Forsén; [2023]
    Nyckelord :Aesthetic learning processes; English tempus; year 4; the socio-cultural perspective.; Estetiska lärprocesser; engelskt tempus; årskurs 4; det sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : The study is about aesthetic learning processes in the subject English. The purpose of the study is to investigate whether aesthetic learning processes in the form of drama can contribute to a development in fourth graders’ command of grammatical tense in English. LÄS MER

  2. 2. "Det är på det hela taget ett förbannadt språk vi ha" : En analys av språk och stil i Hjalmar Söderbergs romaner i jämförelse med Peter Cassirers analys av Historietter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för humaniora (HUM)

    Författare :Marie Johansson; [2014]
    Nyckelord :Hjalmar Söderberg; stilanalys; Förvillelser; Martin Bircks ungdom; Doktor Glas; Historietter;

    Sammanfattning : Denna undersökning analyserar ett urval stildrag och språkaspekter i tre av Hjalmar Söderbergs fyra romaner: Förvillelser (1895), Martin Bircks ungdom (1901) och Doktor Glas (1905) och relatera resultatet till Peter Cassirers motsvarande analys av stilen och språket i novellsamlingen Historietter (Cassirer 1970). Undersökningen är av stilistisk karaktär och studerar huruvida texter i olika genrer av en och samme författare kan skilja sig, eller visa sig överensstämma, med den övriga produktionen. LÄS MER

  3. 3. Was or is Paul too Jewish to Accept the Idea of Christ as a Second Divine Being? Tempusanvändning i en engelsk populärvetenskaplig bok och i dess svenska översättning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Miriam Remdahl; [2013-06-24]
    Nyckelord :översättning; tempus; referenspunkt; engelska-svenska; A History of God;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks skillnader i tempus mellan en engelsk populärvetenskaplig bok och dess svenska översättning, Karen Armstrongs A History of God (1993) - Historien om Gud (1995). Uppsatsen syftar dels till att upptäcka generella skillnader i användningsområden mellan engelska och svenska när det gäller specifika tempus, dels till att undersöka huruvida ändrat tempus kan innebära att den semantiska ekvivalensen rubbas. LÄS MER

  4. 4. Tempusanvändning i skrift - en jämförelsestudie av första- ochandraspråkselever

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Markus Berglund; [2012]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; tempusanvändning; fokusbehärskning; tematisk tid; preteritum; presens; perfekt; pluskvamperfekt; historiskt presens;

    Sammanfattning : Uppsatsens ämne är ”Tempusanvändning i skrift – en jämförelsestudie av första- och andraspråkselever”. Informanterna är sammanlagt 14 elever, varav fyra elever är födda i Sverige samt har minst en svensk förälder; fyra elever är födda i Sverige men vars föräldrar är födda utomlands; fyra elever kom till Sverige innan skolan började; fyra elever kom i år 1-5 och två elever kom i år 6-9. LÄS MER

  5. 5. Med stilen som utgångspunkt Ett stilistiskt perspektiv på ett avsnitt ur den svenska översättningen av Gertrude Steins The Autobiography of Alice B. Toklas

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Joel Nordqvist; [2010-11-08]
    Nyckelord :Översättning; skönlitterär översättning; Gertrude Stein; The Autobiography of Alice B. Toklas; lingvistisk stilanalys;

    Sammanfattning : I denna uppsats analyseras ett avsnitt ur Thomas Warburtons svenska översättning av Gertrude Steins The Autobiography of Alice B. Toklas (1933). Analysen bygger på en jämförelse mellan källtext och måltext, där skillnader på språklig detaljnivå diskuteras med avseende på möjliga orsaker och effekter. LÄS MER