Sökning: "teoretisk ansats om barn"

Visar resultat 11 - 15 av 86 uppsatser innehållade orden teoretisk ansats om barn.

  1. 11. Specialistsjuksköterskors hantering av ofri luftväg i prehospital miljö

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Olof Åhbeck; Stefan Sjögren; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund: Inom ambulanssjukvården förväntas specialistsjuksköterskor hantera basala och avancerade metoder vid hantering av en ofri luftväg, vilket ställer krav på erfarenhet, kunskap, återkommande utbildning och kompetens.  Motiv: Specialistsjuksköterskor inom ambulanssjukvård möter barn och vuxna med ofri luftväg där adekvata åtgärder är avgörande för patientens överlevnad. LÄS MER

  2. 12. ”Man kommer aldrig att kunna förändra ett barn,det enda vi kan förändra är allt det vi gör runtomkring det" : En studie om elevhälsans förebyggande och hälsofrämjande arbete kring psykisk hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Åsa Wiveus; Helena Bengtsson; [2022]
    Nyckelord :Proaktivt arbete; psykisk hälsa ohälsa; relationer; samverkan; salutogen;

    Sammanfattning : I både samhällsdebatten och i media har det uppmärksammats att den självrapporteradepsykiska ohälsan bland barn och unga har ökat under de senaste åren. Enligt studiens tidigareforskning upplever många ungdomar att skolan är den största källan till stress. Många unga äroroliga över sina skolprestationer och sin framtid. LÄS MER

  3. 13. “Kan du berätta...” : En kvalitativ studie som framställer sju pedagogers uppfattningar om barns kommunikation.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Moberg; Emelie Skott; [2022]
    Nyckelord :: barns kommunikation; kommunikation; kommunikationsfrämjande arbetssätt; kommunikativa verktyg; mediering; pedagoger;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra pedagogers uppfattningar gällande kommunikationsfrämjande arbetssätt för barn och innefattar tre frågeställningar. Vidare grundar sig arbetet i en kvalitativ ansats, vilket ses passande då studien genom semistrukturerade intervjuer uppmärksammar pedagogers uppfattningar om barns kommunikation. LÄS MER

  4. 14. Ipad, Bee-Bot, Sphero - För vem och varför? : En studie om digital ojämlikhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alaa Othman; Valeria Tyutinova Ljungkvist; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Förskollärare; IKT; Kompetensutveckling; Ramfaktorteori; Semistrukturerad intervju; Tidsfördelning.;

    Sammanfattning : Idag förekommer det en ojämlikhet i svenska förskoleverksamheter när det kommer till att erbjuda barn digitala verktyg i undervisningen. Studiens avsikt är att undersöka hur förskollärare runt om i olika förskoleverksamheter förhåller sig till att inkludera IKT och digitala verktyg i sin undervisning. LÄS MER

  5. 15. Spänningen mellan barns rättigheter : En kritisk undersökning av förarbetena till lagen om barnfridsbrott

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Wideskott; Tilda Nuija Sehlberg; [2022]
    Nyckelord :Child peace crime; children s right to protection; children s participation; citizenship; the convention on the Rights of the Child; social work; UN convention on the rights of the child; Barnfridsbrott; 4 kap 3§ Brottsbalken; barns rätt till skydd; barns aktörskap; medborgarskap; barnkonventionen; socialt arbete.;

    Sammanfattning : Den här dokumentstudien har en kvalitativ ansats och ämnar analysera förarbeten till lagen om barnfridsbrott. Syftet med studien är att undersöka hur barns rätt till skydd samt barns aktörskap, i relation till barnkonventionens artikel 19 och 12, hanteras i förarbetena. LÄS MER